Skolecheferne: Alle elever skal motiveres

"Fællesskabets skole er under pres, og det er ikke muligt at løse den udfordring med flere penge til specialundervisning. Vi skal i stedet arbejde benhårdt på at udvikle kvaliteten og variationen i normaltilbuddet, blandt andet gennem en helt anderledes kombination af teoretisk viden og praktiske kundskaber, der kan øge elevernes motivation for at lære".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan sagde formanden for Børne- og Kulturchefforeningen, børne- og kulturdirektør i Herlev Flemming Olsen i sin beretning i dag ved indlednignen til foreningens generalforsamling.

"Vi ved, at udviklingen af faglige kundskaber, sociale kompetencer og trivsel er flere sider af samme sag nemlig uddannelse og dannelse. Du lærer ikke optimalt, hvis du ikke trives, og du trives ikke optimalt, hvis du ikke lærer".

Det betyder, mener Flemming Olsen, at folkeskolens tilgang til differentierede undervisning skal ændres massivt, hvis alle elever skal komme godt videre fra folkeskole til uddannelsessystem:

"Lykkes vi ikke her, så mislykkes vi grundlæggende med ideen om Folkets Skole".

Inklusion er ikke en metode, understregede Flemming Olsen:

"Det betyder, at man som skole træffer et bevidst valg om at fungere reelt inkluderende med afsæt i forskningsmæssig viden. Og hvornår er en skole så reelt inkluderende? Det er den, når de metoder, der vælges, skaber resultater for alle børns og unges læring".

Flemming Olsen tog udgangspunkt i den økonomiske krise, som lige nu bevæger sig nordover fra Sydeuropa, og understregede, at de udfordringer, krisen medfører, ikke må sætte de lange seje træk for bl.a. at give alle unge en ungdomuddannelse over styr.

I den forbindelse sagde han bl.a. :"Selvom der er sket en professionalisering af vejlederopgaven, så tyder en række undersøgelser på, at vejlederne stadig i for stor udstrækning vejleder til STX (det almene gymnasium, red.), fordi det er den uddannelse, de bedst identificerer sig med".

Flemming Olsen glædede sig over, at der med Ministeriet for Børn og Undervisning endelig er kommet en rød tråd gennem dagtilbud, skole, SFO, fritids- og ungdomsklub og ungdomsuddannelse.

"Det er bydende nødvendigt for at sikre de unge en ungdomsuddannelse og et godt liv".