Elever skriver fransk med talende avatar

På Pilegårdsskolen i Tårnby vinder gratis online resurser frem som elevernes foretrukne præsentationsværktøj. Her skriver de en fransk tekst til en talende avatar frem for til en planche i pap og papir.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Både papir, pap og købeprogrammet Powerpoint er dømt ude hos skolebibliotekar og fransklærer Louise Refnov fra Pilegårdsskolen i Tårnby.

Hendes franskelever præsenterer nemlig deres arbejde ved hjælp af gratis online værktøjer som Voki, Glogster, Prezi og Toondoo.

I Voki kan eleverne kreere en avatar, som de kan få til at tale. Det gør de ved at skrive en tekst på fransk, som deres digitale figur læser op.

"Første gang bruger de måske en halv time på at finde ud af, hvordan programmet virker og lave en avatar. Men når det er overstået,  kommer det fag-faglige i centrum på en rigtig sjov måde. Det er en kæmpe motivation, at det er smaddersjovt, og det har et virkelig stort læringspotentiale," oplever Louise Refnov.

Bloggen samler trådene

Hun ser klassebloggen, hvor alle eleverne afleverer deres digitale produkt som sit vigtigste værktøj, fordi det fungerer som elevernes portofolio. Her har hun alting samlet og kan se, hvad de har lavet gennem tiden. Klassebloggen er oprettet i Skoleblogs, som kan ses af alle på nettet, men kræver uni-login for at kommentere.

"Her er det nemt at se elevernes progression, og jeg bruger den til at evaluere undervisningen," fortæller hun.

Imponerede forældre

Men det er ikke kun lærer og elever, der sætter pris på den fagre nye onlineverden. Også forældrene roser det nye åbne klasseværelse, som gør det synligt for dem, hvad der foregår i skolen og med den enkelte elev.

"Den her måde at præsentere sit arbejde på gør skolen mere transparent for forældrene, som kan følge med i, hvad der sker i skolen. Og de er meget imponerede over hvad deres børn kan," siger Louise Refnov.

Som ringe i vandet

De elever på Pilegårdsskolen, der ikke har fransk, kan dukke op i computerlokalet i spisefrikvarteret til 'Onsdagsnørden' og få udvidet deres digitale kompetencer. Der er plads til omkring 20 elever hver gang -og der er rift om pladserne.

"De får præsenteret et program og leger lidt med, hvad det kan. Så går de 20 elever ud i klassen og fortæller deres klassekammerater om programmet. Det spreder sig som ringe i vandet.  Der er flere, der vælger at præsentere deres arbejde på den her måde i stedet for at lave en planche på papir og pap," forklarer skolebibliotekaren.

 Gå selv i gang med online resurser

Skoleblogs

Voki

Glogster

Toondoo

Prezi 

Bliv inspireret af Pilegårdsskolen

http://franskpilen.skoleblogs.dk/

 http://franskpilen2011.skoleblogs.dk/