Læreruddannelsen
0   211

Pædagogisk psykologi

Pædagogisk psykologi

Fakta


Titel
Pædagogisk psykologi

Forfatter
Klaus Nielsen, Lene Tanggaard

ISBN
9788759314265

Pris
298 kroner

Sider
286 sider

Type
Bog

Forlag
Samfundslitteratur

Forståelsen af menneskelige forandrings- og læreprocesser hænger sammen med den tidsperiode, de er indlejret i.

Lyder det mærkeligt? Tørt? Eller ligegyldigt? Det er faktisk ingen af delene! Klaus Nielsen og Lene Tanggaard har bedrevet en teoretisk grundbog, som søger at give læseren en forståelse af, hvilket felt faget "pædagogisk psykologi" opererer i.

Artiklen fortsætter under banneret

Pædagogisk psykologi er den del af psykologien, der undersøger pædagogiske fænomener som læring, motivation og socialisation. Bogens målgruppe er helt tydeligt studerende på professionsuddannelser og bachelor- og kandidatuddannelser på universitetsniveau, men også udøvende praktikere kan have glæde af at kigge med over skulderen.

Man får efter min mening en meget præcis fremstilling af fundamentet for den moderne tids uddannelsestænkning, og det bliver her signifikant, hvordan "fornuften" i samfundet påvirker den måde, hvorpå vi forstår den menneskelige forandrings- og læringsproces.

Helt konkret falder bogen i to dele. I første del fremlægges og diskuteres centrale teoretiske perspektiver i den nyere pædagogiske psykologi, det vil sige tre perioder karakteriseret som: den tidligt moderne psykologi, 1900-1950 (kapitel 2), den højmoderne psykologi, 1950-1980 (kapitel 3), og den senmoderne psykologi, 1980- (kapitel 4). Man får igennem denne kronologiske fremstilling en god fornemmelse af en udvikling, som bevæger sig fra laboratorieforsøg med dyr til studier af menneskers læring i arbejdsliv og hverdagsliv.

I bogens anden del beskrives så den teoretiske psykologis betydning for de indsatser og metoder, som har været taget i anvendelse i den pædagogisk-psykologiske rådgivning og praksis. Her går bevægelsen fra intelligenstest og psykologiske undersøgelser, som i øvrigt stadig er meget udbredte arbejdsmåder i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, til også i vor senmoderne forståelse af psykologien at omfatte nyere, mere netværksorienterede, konsultative praksisformer.

Bogen slutter med gode opslagsregistre i forhold til centrale personer, centrale begreber og videnskabsteoretiske positioner. Der er ligeledes igennem hele bogen opstillet skemaer og tabeller, der meget illustrativt viser de dominerende træk i den skitserede teoretiske psykologiske tænkning. Der er ikke mange eksempler fra praksis, hvilket studerende formentlig vil have brug for, men den teoretiske fremstilling og diskussion er præcis og absolut relevant.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ