Anmeldelse

Chefens Pyramide

- et matematisk eventyr

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fascinerende, spillignende matematikprogram, hvor man arbejder sig fra rum til rum i Chefrens pyramide og løser forskellige opgaver. Til sidst efter 64 rum kan du komme ud i frihed, hvis du vel at mærke klarer alle opgaver inden for fem timer. Ellers må du begynde forfra.

I de fleste rum er sider med ti træningsopgaver inden for de fire regningsarter, procentregning eller simple ligninger. Opgaverne lægger op til, at man løser dem i hovedet.

Indimellem et spil: tre på stribe eller tårnet i Hanoi eller en stump film; fra Egypten selvfølgelig. Herefter skal man svare på spørgsmål eller løse opgaver i relation til geometrien, arealberegninger eller navne på forskellige geometriske legemer. Alt sammen ikke noget ud over almindelige træningsopgaver.

Efterhånden som man løser opgaverne et hundrede procent korrekt, kommer man videre til næste rum og dermed opad i pyramiden, langsomt, men hvis man fejler, glider man et rum ned.

Man har fem timer til at nå udgangen øverst oppe. Det lyder af meget, men sæt en middelelev i 7. eller 8. klasse til at arbejde med spillet, det bliver svært at nå, selv om man kan gemme sin position og starte derfra igen. Indimellem kommer der emner, elever ikke umiddelbart kan svare på. For eksempel hvad hedder den pyramide, der er på billedet, og andre lignende spørgsmål. Så må man finde leksika frem.

Indpakningen her er anderledes end på de fleste andre matematikprogrammer, der er bygget ind i et spil. Det er i virkeligheden stort set udelukkende matematik og meget mindre spil, selv om det er bygget ind i 64 rum i en pyramide.

Rigtige billeder og filmstumper krydrer træningsopgaverne. Det gør det fascinerende, og man kan måske vente at se lignende opgaver i fremtiden med billeder og mere realistisk materiale end blot tegninger. Den vej er det jo også gået inden for bogverdenen.

Pyramider er fascinerende, og det er nok en af grundene til, at man gerne vil til tops i denne pyramide, selv om indholdet kun engang imellem kommer ud over simple træningsopgaver.

Men kan man få elever til at arbejde med hovedregning og samtidig lægge den konkurrence ind i det, som cd-rommen lægger op til, vil mange elever kunne få adskillige spændende timer til at gå.

Så er det blot at overveje, om det er programmet, man skal bruge de ofte sparsomme tildelinger af penge til nye edb-programmer til.