Ny analyse: Mange lærerstuderende fik lave karakterer i grundskolen

Et stigende antal lærer- og pædagogstuderende kommer med lave karakterer fra grundskolen, viser ny undersøgelse. Det bekymrer forkvinde for Danske Professionshøjskoler.

Publiceret Senest opdateret

Flere og flere af de studerende, der bliver optaget på lærer- og pædagoguddannelsen, fik lave karakterer i grundskolen, viser en ny analyse fra tænketanken Dea.

Det skriver Politiken.

I 2009 udgjorde gruppen med lave grundskolekarakterer 10 procent af optaget på alle erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, mens det i 2019 var steget til 20 procent. Og på lærer- og pædagoguddannelsen har hver fjerde lave karakterer i deres afgangsbevis fra grundskolen.

Det bekymrer forkvinde for Danske Professionshøjskoler Camilla Wang.

"Studentergrundlaget er over nogle årtier blevet svagere og svagere, men man har ikke spurgt sig selv: Okay, er det alle de her studerende, der kan gå ud ad døren med et diplom? Nu bliver vi nødt til at stoppe op og trække en streg og sige: Nej, vi kan faktisk ikke med den undervisningsmodel, vi har nu, sende alle ud ad døren ud med god samvittighed og et diplom på, at nu er de dygtige pædagoger", siger hun til Politiken.

Camilla Wang udtrykker, at hun er mest bekymret for pædagoguddannelsen, fordi hun oplever en større frasortering af de fagligst svageste på læreruddannelsen.

"Der er et større frafald end på pædagoguddannelsen, som kan betyde, at man langsomt siver ud, hvis man ikke klarer sig godt fagligt. Så der er en større sortering undervejs i læreruddannelsen", siger hun.

I Deas analyse er lave grundskolekarakterer defineret som dem, der forlod grundskolen med de 25 procent laveste karakterer.