Debat

Hæng billeder op af de studerende, når de starter i praktik, så kollegerne kan se, hvem de er. Giv dem et dueslag, og sørg for, at de får hilst på ledelsen, lyder tre af Martin Langdal Topfs råd.

Praktiklærer: De studerende skal ikke være iagttagere af undervisningen som dårligt kvalificerede antropologer på feltarbejde  

Lad de lærerstuderende undervise, så snart de er klar til det, og drop ideen om, at de skal følge praktiklærerne hele dagen, lyder opfordringen fra praktiklærer Martin Langdal Topf.

Publiceret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Sidste skoleår havde vi to grupper dygtige førsteårsstuderende i den nye, integrerede praktik. Hos os er vi generelt positive omkring den integrerede praktik. De studerende, som netop er kommet tilbage til os i anden praktik, har haft en rigtig fin progression. De er dygtige og reflekterede. 

Der er dog en ting omkring den integrerede praktik på første årgang, som skurrer i mine ører. I den nationale studieordning er overskriften for praktik på 1. årgang ’Den medvirkende iagttager’. 

Stort set alle interessenter omkring læreruddannelsen ønskede, at den nye uddannelse kom tættere på praksis. At den blev mindre akademisk. Alligevel er vi landet på en formulering, der kan fortolkes på den måde, at de studerende på hele første år først og fremmest skal iagttage. Som dårligt kvalificerede antropologer på feltarbejde i børnejunglen. Det skal man i mine øjne passe på med.

Undervisning (næsten) fra dag ét

Ved indgangen til første praktikår har de studerende meget lave kompetencer inden for observation. De er alt for langt fra en pædagogisk-didaktisk ballast, som kan gøre observationerne interessante i deres egen læreproces, og de risikerer at komme til at kopiere praktiklærerens praksis i stedet for at udvikle sig selv som autentiske lærere.

Undervisning skal i mine øjne være kernen i de studerendes opgave på skolen (næsten) fra dag ét. Hos os observerer de den første lille måned for at få en fornemmelse af børnegruppen. Herefter tripper de for at komme i gang med at prøve at undervise i små sekvenser. Så kan man rotere tilbage til lidt observation af praktiklæreren i løbet af året. På den måde bliver deres observationer og samtalerne herom også meget mere kvalificerede, fordi de kan koble til egen praksis.

Med andre ord: Lad de studerende undervise, så snart de er klar til det. Skab en meningsfuld dag for dem på skolen. Drop ideen om, at de skal følge praktiklærerne hele dagen. Det smager for meget af feltarbejde. Lad dem snarere snuse til andre fag, så vi kan hjælpe med at kvalificere deres linjefagsvalg. Og gør dem synlige på skolen.

Gør de studerende synlige på skolen

I slutningen af august dokumenterede EVA, at mange af de studerende på tværs af professionshøjskolerne har dårlige oplevelser med praktikken. 

Skriv på Aula, når de starter. Hæng billeder op af dem, så folk kan se, hvem de er. Giv dem et dueslag til deres ting. Sørg for, at de får hilst på ledelsen. Inviter dem med til fredagsbar, volleytræning og julefrokost. 

Og hav forventninger om, at de forbereder deres undervisning på skolen. På den måde bliver de en del af skolens liv hele dagen - og hele året.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk