Inspiration - Lærerstuderende
Anders Peter Nielsens 10 gode råd til nyuddannede lærere
Der skal være plads til fejl, det er nemlig først nu, at du skal lære at være lærer, skriver Anders Peter Nielsen i et af sine ti råd til nyuddannede lærere. Til sidst er der et råd, de fleste kan få brug for.
Kære nye lærer
Du er ved at starte i et af de bedste jobs, der findes. Skal jeg være ærlig, så kan det til tider være hårdt. Måske især her i starten, hvor du kommer fuld af motivation, gode ideer og en iver efter at vise eleverne, forældrene, ledelsen, de nye kollegaer og ikke mindst dig selv, at du er ret så god.
For at hjælpe dig på vej, har jeg samlet ti gode råd. Der er ikke tale om raketvidenskab eller stentavler båret ned fra et bjerg. De ti råd er nogle, som jeg selv gerne ville have hørt, da jeg var nyuddannet.
- Hellere
spørge en gang for meget
Måske virker det som et tegn på usikkerhed, men det modsatte er tilfældet. Spørg dine kollegaer og ledelsen til råds, og bed dine elever om feedback på arbejdsformerne. Spørg dig selv, om du er på rette vej. Uden spørgsmål og refleksion bliver du aldrig den lærer, du drømmer om at blive. For at citere en tidligere unavngiven undervisningsminister: ”Så spørg for satan!” - Prioriter
relationerne
Fokusér på at danne relationer. Det vil dine elever elske. Selvom de også kan lide fagligt dygtige lærere, så elsker eleverne voksne, der er interesserede i dem. Husk, at du har ansvaret for relationen, også når den går skævt. - Lad
eleverne fylde
Det hele skal ikke handle om dig. Der er tusinde ting, du gerne vil lære dem på 117 spændende måder, som du lærte på studiet. Alt det er fint, men husk at sørge for at skabe rum til eleverne, så de får plads til at diskutere, undersøge, afprøve og selv komme på banen i løbet af timerne. - Vær en
autentisk lærer
Dine elever vil elske, hvis du agerer som en autentisk lærer. Prøv endelig ikke at skabe en facade. Selvfølgelig må der gerne være forskel på privat Anders Peter og lærer Anders Peter, men ikke hvis det skaber en mur mellem dig og dine elever. Engager dig i eleverne og deres liv, og vis dem en smule af dit liv og din passion for undervisningen. Det gælder også grammatikken.
Halvt så godt er næstbedst
Det kan være fristende at lave den helt perfekte minutplan for din undervisning. Med alle de teorier, figurer og metoder, som du har lært om de sidste fire år. Lyt i stedet til Vincenzo Lillos kloge ord: “Som nystartet lærer tager det dobbelt så lang tid at forberede dig. Så lad være med at forberede dig til fingerspidserne”. Brug i stedet tiden på at lave en fornuftig plan og giv dig selv lov til at afvige fra den. Fokuser på faste strukturer, ritualer og holdepunkter omkring din undervisning.Lad dig inspirere af færdige materialer
De sidste mange år har du analyseret, læst og debatteret forskellige analoge og digitale læremidler. Minder du om nyuddannede mig, så mener du sikkert, at du let ville kunne lave det hele meget bedre selv. Det kan du sikkert også, men din tid er givet bedre ud på andet. Ude i virkeligheden har din skole allerede indkøbt læremidler. Brug dem, men brug dem varsomt, og bliv inspireret af andres kloge tanker, som du kan tilpasse og gøre til dine egne.Inviter dig selv på besøg hos kollegaerne
Da jeg selv startede som ung nyuddannet lærer, var jeg heldig at starte med flere andre nyuddannede. Vi blev enige om at besøge hinandens undervisning. På den måde kunne vi udfordre hinanden, sparre om vores tanker, ideer, konfliktløsning og meget andet. Samtidig inviterede jeg også mig selv til mine mere erfarne kollegaers undervisning.Du er på samme hold som børnene og deres forældre
Forældresamarbejdet er vist ikke det, der har fyldt mest under din uddannelse. Mind dig selv om, at det er svært at være barn og forælder, og begge gør deres bedste, selvom det ikke altid virker sådan. De er dine medspillere - ikke modspillere. Inddrag derfor forældrene, del dine tanker med dem, informer dem om undervisningen og spørg dem ind til, hvordan eleverne har det socialt og fagligt.Nyd dit nye liv
Som nævnt har du fået et af verdens bedste jobs. Helt sikkert på en skole, hvor du skal være sammen med herlige kollegaer og skønne børn. Tænk over alle de børn og unge mennesker, du kommer til at møde, udvikle præge og selv blive præget af. Værdsæt det, og gør dit ypperste for at leve op til det ansvar, det er, at være lærer.Bær over med fejl
Vi laver alle fejl. Nogle gange vil du opleve at fejlene er store, mens andre vil være ubetydelige. Husk dig selv på, at alting ikke kan og skal være perfekt. Hverken når det gælder din undervisning, elevernes opførsel, din kontakt med forældrene, kollegaerne, ledelsen og dit skema. Omfavn de fejl du møder og lær af dem. Det er nemlig først nu, at du lærer at være lærer.
Så er der vel bare tilbage at ønske dig en rigtig god skolestart.