Folkeskolens leder:

Skoler skal ledes

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inde i bladet kan man læse om et succesfuldt kursus for lærere, der overvejer at søge en lederstilling. Men man kan netop kun læse om kurset. Der er ingen billeder; for nogle af deltagerne ville ikke fotograferes. De havde ikke lyst til at fortælle kollegerne derhjemme, at de går rundt med en skoleleder i maven.

Måske fordi det ikke er legalt at vise, at man har ambitioner? Måske fordi man ikke kan lide ledelse på arbejdspladsen? Eller måske på grund af en blanding?

Ja, nogle lærere kan såmænd godt forlange stærk og effektiv ledelse, så 'de andre fjolser' kan blive sat på plads. Men ve den leder, der blander sig i det, de gør!

Den dobbeltholdning er selvfølgelig uholdbar. For det fremgår klart af folkeskoleloven, at det er lederen, der han ansvaret for undervisningens kvalitet.

Men også uden at se på paragraffer er det oplagt, at en moderne skole skal ledes. Og det handler ikke kun om koordinering og om løsning af praktiske opgaver. Det handler også om at sætte en dagsorden. Og om at stimulere dialogen, så lærerne og de øvrige personalegrupper sammen kan frigøre de kræfter, der skal til for at skabe den udvikling, der gør undervisningen bedre og gør skolen bedre som arbejdsplads.

Selv om lærerne mange steder har dannet team, kan det være svært at gå fra aftaleteam til funktionsteam. Det er fint, at man kan mødes med kalenderne og aftale, hvem der bestiller materialer til temaugen, og hvad der skal gøres ved de urolige drenge i 7.b. Men det kræver styring og ledelse at stimulere og fastholde en udvikling, så man for alvor støtter hinanden - så undervisningen bliver bedre, og erfaringerne bliver samlet op og brugt af fællesskabet.

Det kræver ledelse at gå ind i konflikterne, så problemerne bliver synlige og bearbejdet. Det kræver ledelse at gennemføre de nødvendige, vanskelige samtaler.

Praktiske problemer skal løses, men dilemmaer skal gennemleves. Begge dele kræver en ledelse, der støtter og holder fast. Og mindst lige så vigtigt: det kræver anerkendelse af, at ledelse er nødvendig.

Derfor er det ufrugtbart at tale om administrativ og pædagogisk ledelse som uafhængige størrelser eller modsætninger; administration, pædagogik og udvikling skal tænkes og arbejde sammen.

Der er god fornuft i, at netop de udfordringer skal klares af læreruddannede ledere, men det er helt urimeligt, hvis lærere samtidig ser skævt til kolleger, der overvejer at søge lederstillinger.

Skoler skal ledes, og skoleledere skal uddannes.-th

Læs side 4-7

Det er urimeligt at se skævt til kolleger, der overvejer at søge lederstillinger