Undervis i vinderkompetencer

Morgendagens medarbejder bliver målt på innovative evner

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis Danmark for alvor skal begå sig i den nye globale økonomi, er det helt nødvendigt at udvikle en stærk, bred dansk innovationskultur, som får den enkelte borger og medarbejder til at føle sig bedre tilpas med nye ideer og forandringer end med vaner og stabilitet. Derfor er det et stort problem, at innovationskompetencer i dag hverken er veldefinerede eller indarbejdede som teori og praksis i folkeskolens undervisning. De mest innovative virksomheder har for længst indset, at det ikke er nok, at en håndfuld ledere og udvalgte nøglemedarbejdere udvikler kreative idéer og forslag til, hvordan virksomheden skal forny sig. De inddrager alle medarbejdere og mobiliserer den samlede viden, kreativitet og engagement i organisationen. Sådan gør store koncerner som General Electric - verdens største industrikoncern med over 400.000 medarbejdere. General Electric holder brainstorm-møder med tusinder af medarbejdere - fra koncernchef til lastbilchauffør. Det gør også danske virksomheder som svejsemaskinfabrikken Migatronic Automation, der bevidst inddrager alle medarbejdere i innovationsprocesserne ved at lade alle opgaver inden for både salg, produktion og konstruktion blive løst af tværfaglige projekthold. Det forudsætter nye kompetencer i form af indsigt i de rammer og processer, som karakteriserer en innovativ kultur, og træning i anvendelse af de værktøjer, som er nødvendige for at håndtere innovation. Den indsigt skal lederne nødvendigvis have, men sandelig også de enkelte medarbejdere, så de ved, hvordan de kobler sig på og bidrager til fornyelsen med deres viden og ideer. For morgendagens medarbejder vil i meget høj grad blive målt ikke alene på sine faglige færdigheder, men på sin evne til at anvende dem innovativt. Dermed bliver innovationskompetencerne fremtidens »vinderkompetencer« på arbejdsmarkedet med stor betydning for den enkeltes arbejdsmuligheder og livsvilkår. Hvis dagens unge skal mestre morgendagens vilkår, bør innovation være et selvstændigt fag - ikke bare i folkeskolen, men i hele uddannelsessystemet.