Anmeldelse

Religion i øjenhøjde

Religion i øjenhøjde

Elever, der ikke vil sige noget i kristendomskundskabstimerne, er et overstået problem! Fra nu af vil det blive svært at få dem til at tie. Ny bog giver eleverne lyst til at snakke med om alt det, der binder os sammen og gør os forskellige

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med denne bog, der henvender sig til udskolingseleverne i kristendomskundskab, kommer vi på øjenhøjde med fire unge danskere, der hver fortæller om deres religion og deres tilværelse som ung troende i Danmark.

Fakta:

Titel: Religion i øjenhøjde

Forfatter: Réne Dybdal Pedersen

Pris: 263,75 kroner

Sider: 128 sider

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Repræsenteret er jødiske Jacob, kristne Mette, muslimske Serep og buddhistiske Jenny Ann. De er troende, men er de rettroende? Ikke nødvendigvis, og heldigvis for det, da det giver en fornemmelse af nuancerne i det religiøse univers. Der er nemlig ikke en enkelt opskrift bag tilværelsen som eksempelvis muslim eller jøde i Danmark. Bogen inviterer til en diskussion af forskellen på at være moderat og ortodoks, ligesom den giver et indblik i den verden, mange unge befinder sig i i det moderne danske samfund, hvor religiøse traditioner blander sig med vestlig modernitet og dertilhørende ofte svækket religiøs praksis.

Hver religion bliver fremstillet ud fra den unges synsvinkel, sådan at bogen bliver et rigtig udmærket supplement til et mere historisk-informativt materiale om kristendommen, jødedommen, islam og buddhisme. De subjektive beretninger er appetitvækkere for klassediskussioner om emner, hvor saglighed og sårbarhed ofte støder sammen.

Mange elever har svært ved at sætte ord på eget religiøst ståsted, for ofte taler man hele sin families sag. Så kan det hjælpe at have andre unges beretninger som udgangspunkt. Der er noget ikke-ophøjet over de unges beretninger, der giver læseren lyst til at bryde ind, kommentere og i det hele taget udtrykke sig omkring de problematikker, som de unge forholder sig til i bogen. Hvert kapitel afsluttes med en række spørgsmål, hvor der er tænkt både i konkret faglighed og i elevens evne til at reflektere og vurdere sammenhænge, hvor der kan være plads til flere sandheder.

Med sig i bagagen på vej mod eksamen i kristendomskundskab får eleverne udmærkede modeller at anskue de religiøse universer ud fra. Således værdsætter denne anmelder eksempelvis den korte, men tydelige, religionsfænomenologiske indledning, hvor der gives en struktureret definition på religion som fænomen. Bogens gennemgående og enkle analytiske model bygger på de unges blik på troen, de centrale ritualer og vigtigste helligsteder og oplevelsen af hverdagen som troende i dagens Danmark.

De unges beretninger er gengivet i et mundtligt sprog, der gør det let og ligetil at arbejde med bogen. Faktastoffet virker mindre væsentligt, hvilket hænger sammen med bogens fokus på den enkeltes beretning. Væsentlighed er i denne sammenhæng ikke fakta, men at lade eleverne opleve unge mennesker i Danmark, der forholder sig religiøst til tilværelsen. Hermed åbnes op for et sprog, som eleverne kan bruge, når de skal tage stilling til deres eget religiøse eller ateistiske univers. Det visuelle stof i bogen er desuden meget alsidigt og vil begejstre de fleste kristendomslærere, da både mennesker og steder opleves i et væld af farver og stemninger.