Debat

Budstikken

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvem griber den nu? Jeg forsøger.

Tak til Else Baggesen for et indlæg, der burde gribe enhver lærer dybt.

Lad det runge over det ganske land - lad os få det gigantiske kor:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærere vil ikke finde sig i, at en eller flere elever ødelægger undervisningen i en klasse, så det går ud over det altoverskyggende flertal.

Vi er professionelle undervisere, men vi hverken kan eller skal finde os i, at et fåtal forringer vore kår som undervisere.

Derfor skal vi have lov til at sige fra, når vores undervisning saboteres af elever, der ikke vil høre efter, ikke vil opfylde deres del af et samvær til gavn og glæde for en kommende generation af unge, der gerne vil have en sober indlæring - en indlæring under de bedst tænkelige vilkår og et supergodt kammeratskab. Og denne undervisning kan kun blive optimal, når en klasse fungerer 100 procent.

Hvem der så skal tage sig af de deciderede uro- og ballademagere. Ja, her vil jeg tillade mig at være yderst sarkastisk: Det offentlige, for det er jo efter sigende altid det offentlige, der er skyld i at et fåtal ikke har det godt.

Opret en eller måske mange landsdækkende skoler og send alle uromagerne derhen - og lad disse uromagere blive undervist af alle dem, der lige præcis ved, hvordan skolen af i dag skal drives.

Måske skal en hel del af forældrene med for at se, hvordan deres afkom ter sig!

Kurt Müller Pawlowski

Løsning