Debat

Ikke bremser, men sporer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Thomsen, Aars

Der er skred i børnenes identitetsforståelse - og vi (voksne) er bagefter - det er præcis det, Steen Larsen påpeger i Folkeskolens nummer 5.

Kaos og paradokser er ikke bremseklodser, men sporer - de skal opsøges og kultiveres.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Du taler om, at 'Noget stort er på spil' - det var der også for Alice i Eventyrland, da hun spiller kroket med eventyrlandets dronning. - Det er svært - kroketkuglen er et levende pindsvin, buerne soldater og køllen en levende flamingo. Ingen ønsker godvilligt at deltage i spillet. Det er umuligt at lave et optimalt slag for Alice, kuglen går sine egne veje - målet flytter sig efter forgodtbefindende, og køllen interesserer sig mere for sit hoved end om at spille.

'Kun det ustabile er stabilt, kun det uforudsigelige er forudsigeligt. Det turbulente, mangfoldige og paradoksale er tilstande, som i dag opsøges og dyrkes. At blive stående er at synke agterud'. (Ole Thyssen, filosof).

Folkeskolen har en lang og god tradition for at diskutere metodik, men der mangler en holdningsdiskussion, nye erkendelsespositioner i forhold til den 'nye virkelighed'. Vi skal finde en ny identitet i en multikulturel verden, et stabilt kaos.

Berit Andersen

Viborg