Væk med ubrugelige tal

KL-projektet viser, at overfladiske nøgletal ikke kan bruges til noget, mener DLF

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunernes Landsforening vil med baggrund i de indhøstede erfaringer nu nærmere vurdere, hvilke generelle initiativer udviklingsprojektet kan give anledning til. Initiativer, der under ét vil rette sig mod en fortsat gennemsigtighed og en endnu bedre styring og ledelse af folkeskolen.

Sådan skrev Kommunernes Landsforening (KL) i en pressemeddelelse efter at Folkeskolen i sidste uge beskrev resultaterne, før rapporten blev offentliggjort.

- Det står ikke klart, hvad der præcist ligger bag formuleringen, siger DLF's cheføkonom Steen Frandsen.

- Men hvis KL vil bruge resultaterne uden de nødvendige nuanceringer, så vender vi tilbage. Vi vil gøre, hvad vi kan for at fastholde, hvordan sammenhængen er mellem de forskellige tal, og at de skal tages med en række forbehold.

DLF har ikke været repræsenteret i styregruppen bag sammenligningsprojektet, men man har fulgt forløbet nøje. På baggrund af rapporten siger Steen Frandsen:

- Efter den første, hurtige gennemlæsning er Danmarks Lærerforening positiv over for flere ting. Rapporten viser klart, at de overfladiske nøgletal, som vi hidtil har set arbejdsgiverne bruge, ikke er noget værd. Ved at være med i projektet har KL vist, at man ønsker at få rådighed over bedre materiale. Man kan håbe på, at Finansministeriet kommer til samme konklusion, og for den sags skyld, at projektet kan være et signal om, at man i fremtiden vil holde op med endnu mere overfladiske sammenligninger mellem forskellige lande.

- Vi hilser desuden med tilfredshed, at KL's konsulenter i rapporten peger på, at der ikke er noget galt ved, at den enkelte kommune prioriterer skolen, som den gør. Og så viser det sig jo, at en stor del af den forskel i udgifter mellem Rødovre og Holstebro, som ikke hidtil har kunnet forklares, stammer fra rengøring og vedligeholdelse af bygninger.

Steen Frandsen mener, at rapporten præcist beskriver alt det besvær, der er ved at sammenligne forskellige skoler og kommuner, men også, at benchmarking kan være et nyttigt supplement til det, han kalder for den selvudviklende skole. Sagt med andre ord: Selvfølgelig kan man lære noget af at se på, hvordan andre gør.

Andre skolevæsener kan bruge rapporten til at se, hvor svært det er, og at man skal tage forbehold, hvis man vil gøre det lettere.

- Hvad KL vil bruge den til, ved vi som sagt ikke, men dens konklusioner kan under ingen omstændigheder bruges som generelle udmeldinger til kommunerne, sådan som KL måske havde regnet med. Men det er ikke ensbetydende med, at man skal opgive at lære noget af andre, siger han.J