Mange lærere oplever, at skoleudviklingsprojekter forstyrrer den egentlige opgave - undervisning, skriver Katrine Skydsgaard.
Foto: privat
Prisnomineret: Når medarbejdernes mødetræthed dræber skoleudviklingsprojekterne
Problemmættede fortællinger om medarbejderes tilgang til skoleudviklingsprojekter, manglende mødedeltagelse og uklarhed om uddelegering af opgaver kan udfordre skoleudviklingsprojekter, skriver Katrine Skydsgaard i sit pædagogiske diplomprojekt
Gennem sit netværk har Katrine Skydsgaard fået øjnene op for
mangfoldigheden af skoleudviklingsprojekter, der knytter sig til skolers pædagogiske
læringscentre. Hun skriver, at hun har erfaret, at projekterne ofte ”efter en
rum tid tørrer ud”, og at der i debatten om folkeskolen er enighed om, at de
mange projekter tager opmærksomhed fra undervisningen.
I sit projekt fra Københavns Professionshøjskole undersøger
hun derfor de fortællinger, der dominerer, for at finde ud af, hvad der er på
spil, når vejledere og skoleledelse samarbejder for at gennemføre skoleudviklingsprojekter.
Læsning
i alle fag
Katrine
Skydsgaard undersøger en skoleudviklingsindsats på sin skole, ”Læsning i alle
fag”, som udsprang af en kommunal handleplan for kvalitetsløft af folkeskolerne.
På skolen besluttede ledelsen, at det skulle udmønte sig i klasse- og
årgangskonferencer med fokus på matematik, dansk og social trivsel. I undersøgelsen tager hun udgangspunkt i
konferencerne for læsning, som blev afviklet på fem årgange, hvilket ”i praksis
betød planlægning, afvikling og evaluering af 18 møder á en times varighed i
løbet af ni dage”, med deltagelse af to vejledere, en leder og klasseteamet.
Katrine Skydsgaard har interviewet en leder med tilknytning til projektet og udført
fokusgruppeinterview med vejledere for at afdække de dominerende fortællinger
om udviklingsprojekter.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Fortællinger
om nye skoleudviklingsprojekter
I
Katrine Skydsgaards analyse af interview med vejlederteamet træder der en fortælling
”om nye skoleudviklingsprojekter frem gennem et fokus på projekternes
forstyrrelse fra, hvad man kan kalde de øvrige kerneopgaver”.
En vejleder
fortæller: ”Jeg tror, lige meget hvad det egentlig handler om, hvis det er
noget nyt, så ser man det som en ekstra byrde [...] De skal virkelig holdes i
hånden”.
En anden tilføjer: ”Årh, man er næsten træt af at høre
sig selv sige det, men der går altså virkelig mange lærere rundt og føler sig
meget pressede. Så jeg tror bare, de er udmattede af alt muligt. Så de kan
næsten ikke overskue et eller andet nyt, de skal prøve”.
Den måde,
skoleledelsen taler om projekterne, er med til at forme en fortælling om
modstand mod forandring, hvor lærerne ikke ser det som selvfølgeligt at
koordinere deres handlinger med projekternes formål og indhold. Ledelsen
oplever, at medarbejderne vrider sig for at tilpasse sig projektet, og at projekterne
generelt opleves som forstyrrende i en presset hverdag.
Undersøgelsen fortæller, at der er udfordringer med
mødedeltagelse. En af vejlederne siger: ”Den allerstørste udfordring er at få
tid til at mødes. Hver gang man prøver at invitere sig selv ind på et
årgangsmøde… så møder man modstand… Altså der er en møde-lede, en møde-'fatigue'.
Jeg ved sgú ikke, hvad jeg skal kalde det”.
Handleperspektiver
I projektet præsenterer Katrine Skydsgaard en række
handlingsperspektiver, der kan give bedre rum for udvikling. Det vil blandt
andet være nødvendigt at ændre de problemmættede fortællinger, da det ellers
gør det legitimt ikke at involvere sig.
”Vi
må helt tæt på praksis og lede efter sprækker og alternative fortællinger, der
kan omforme problemet til en mere mulighedsskabende fortælling”, skriver hun og
understreger, at det er nødvendigt at undersøge medarbejdernes modstand mod
møder.
”Ledelse og vejlederteam i skoleudviklingsprojektet Læsning i Alle
Fag tog for givet, at udvikling og forandring kunne skabes gennem
klasseteamsamarbejdet. Det viste sig, at møde- og arbejdskulturen omkring dén
type teamorganisering ikke er stærk i praksis”, konkluderer hun.
Skoleledelse
og vejledere må interessere sig for medarbejdernes perspektiver, forventningsafstemme
og foretage justeringer. De må stille spørgsmål som ”Hvor oplever vi stærk
mødedeltagelse? Hvor møder vi svag deltagelse? Hvordan styrker vi
klasseteamsamarbejdet? Hvilke overvejelser ligger bag vores nuværende
mødestruktur? Kan årskalenderen blive betydningsfuld for organisationen, så den
bidrager til den foretrukne fortælling om den skoleudviklende mødedeltagelse?
Om det bliver Katrine Skydsgaard, der modtager en pris
for sit projekt, bliver afsløret fredag d. 15. november, hvor
Lærerprofession.dk afholder prisfest i København.