Debat

DLF mener: Gode takter i skoleudspil – men finansiering er afgørende!

Publiceret

Man kan tydeligt se Danmarks Lærerforenings aftryk i regeringens folkeskoleudspil. I udspillet lægges op til mere frihed og et større professionelt råderum til skolerne og lærerne. Bedre muligheder for en mere varieret undervisning, et opgør med de mange bindende mål, fornyelse af læreplaner og færre prøver. Tiltag, som vi har efterlyst og argumenteret for gennem flere år.

Gode initiativer i forhold til investeringer i faglokaler og obligatorisk erhvervspraktik har ligeledes været på vores ønskeliste længe. Også en målrettet indsats for flere uddannede lærere eksempelvis gennem efteruddannelse og meritforløb er noget, vi har arbejdet for og hilser velkomment. Ligesom jeg på denne plads har efterlyst en skolepsykologuddannelse for lærere, som nu ser ud til at have politikernes opbakning – det er godt. 

Det, man virkelig kunne efterlyse, ville være et mærkbart opgør med den lange skoledag, der blev indført med seneste reform. Nærmest europarekord, eller som nogen kaldte det; verdens længste eftersidning.

I dette regeringsinitiativ er der forslag om at korte skoledagen med under en halv time om ugen. Det er slet ikke nok – jeg tror nærmest ikke, det vil mærkes? Samtidig vil regeringen nu konvertere den understøttende undervisning til både skolefritidsordningstimer, undervisningsmaterialer og kompetenceudvikling.

Men de glemmer, at ni ud af ti skoler allerede i dag har omlagt den understøttende undervisning. Pengene er allerede brugt, typisk på tolærertimer, som for nogle desværre så senere er sparet væk. Det vil ikke mærkes som en investering – tværtimod vil det ofte ende som en besparelse, hvis de allerede omlagte timer nu skal finansiere flere timer i skolefritidsordningen eller materialer til faglokalerne.

Så det altafgørende spørgsmål til dette udspil må være: Følger investeringerne med?

Vi deler mange af politikernes ambitioner, men vi kan ikke lave bedre undervisning for samme eller færre penge. Ønsker man, at folkeskolen kan mere, end den kan i dag, så kommer det til at kræve, at man investerer i den fra politisk hold.