Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Vi tre elever oplever flere forskellige typer børnesyn – og der er klart et, vi foretrækker

Med respektfulde klassefællesskaber hjælper vi de sidste elever på vej – især dem, der kan have svært ved at ”rette ind”.

Amira Andersen
Amira Andersen Danske Skoleelever
Liva Lassen
Liva Lassen Danske Skoleelever
Magnus Hermann
Magnus Hermann Forperson for Danske Skoleelever
4 kommentarer
7. oktober 2025, kl. 05:00
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
4 kommentarer

Skolen bevæger sig i en helt forkert retning.

Eller, det mener børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i hvert fald. Så han gør et ihærdigt forsøg på at hive skolen tilbage til en tidsalder, hvor kæft, trit og retning var det bærende pædagogiske princip, og hvor rettigheder og respekt var forbeholdt lærerne.

Vi elever ved, at Tesfayes vision om en skole, hvor elever ”ikke skal ønske sig konsekvenserne, hvis de bryder spillereglerne”, ikke vil fungere. Vi mærker hver dag forskellen mellem ministerens drømmelærer og en lærer, der møder os med gensidig respekt – og tro os, når vi siger, at undervisningsministerens skolevision ikke er noget, vi ville ønske for nogen elev.

Jeg, Liva, har jeg i min skolegang ikke oplevet særlig meget support fra mine lærere, og jeg og mine klassekammerater er også blevet råbt ad flere gange.

Det fører til, at man egentlig mere ser læreren som en rival, man skal konkurrere imod, end et voksent menneske, der vil én det bedste. I nogle lektioner træder man utroligt varsomt, fordi man ved, at hvis der er lidt for meget uro, kan læreren blive vred.

SERIE: Det nye børnesyn

For et år siden indledte to forskere en debat om børnesyn her på Fagbladet Folkeskolen. Siden har debatten om ”det nye børnesyn” fyldt i medierne og på lærerværelserne, og vi har lært et nyt begreb som Mattias Tesfayes PDO (Pisse Dårlig Opdragelse).

Meningerne er mange, og i denne debatserie sætter Folkeskolens debatredaktion fornyet fokus på børnesynet.

Læs tidligere afsnit her:

8. september 2025: Mange lærere oplever, at det nye børnesyn bruges til at afvise deres professionelle vurderinger

9. september 2025: Ønsker vi lærere, at det nye børnesyn bliver fundamentet for vores arbejde?

9. september 2025: At støtte børn i deres behov er ikke det samme som konfliktsky hensynsbetændelse

10. september 2025: Det nye børnesyn er altså ikke en opfindelse fra helvede

12. september 2025: Bunsenbrænderen trumfer det nye børnesyn i naturfagslokalet

22. september: En tydelig voksen kan godt hæve stemmen uden at være respektløs

Pissegod pædagogik

For mig, Amira, er skoledagen helt anderledes. Min klasselærer er virkelig god til at møde os elever i øjenhøjde, og vi har alle sammen stor respekt for hende. Det har især noget at gøre med, at hun behandler os ordentligt. Vi bliver ikke råbt ad, hevet i eller talt ned til – præcis, som man ville ønske at blive behandlet. Det skaber en gensidig respekt i lærer-elev-relationen, hvilket fører til meget mindre uro.

Men jeg oplever også, hvordan selve undervisningen er med til at skabe mere ro og trivsel. Der bliver gjort meget ud af, at vi i klassen føler ejerskab og er inddraget. For eksempel er det at læse bøger i timen ofte forbundet med en del jammer fra eleverne, men min lærer har i stedet brugt det som en mulighed for at give os noget medbestemmelse.

I stedet for PDO og fysisk indgriben skal vi have fokus på PGP – pissegod pædagogik

Magnus Hermann Forperson, Danske Skoleelever

Vi har selv fået lov til i fællesskab at vælge, hvilken bog vi ville læse, hvilket har givet os en langt større motivation og læringslyst – og dermed færre frustrationer og mindre udadreagerende adfærd.

Som forperson for Danske Skoleelever kæmper jeg, Magnus, for, at vi elever møder Amiras og ikke Livas skoledag. I stedet for PDO og fysisk indgriben skal vi have fokus på PGP – pissegod pædagogik – fællesskabet og en inddragende og motiverende undervisning.

I stedet for en tur til rektor og eftersidning skal vi mødes i øjenhøjde af læreren, og med gode og respektfulde klassefællesskaber hjælper vi de sidste på vej – især de elever, der kan have svært ved at ”rette ind”.

Så lad os holde fast i Amiras skoledag og lærere, og for alt i verden undgå at gøre Livas eksempel til forbilledet for fremtidens skole.

Rettelse: Der er ændret i en passage i dette debatindlæg af hensyn til en mindreårig.

4 kommentarer

Læs også

  • Portræt af Martin Christensen
    Debat

    En tydelig voksen kan godt hæve stemmen uden at være respektløs

    Martin Christensen Skoleleder på Virupskolen og byrådskandidat for Venstre i Aarhus kommune
  • Det nye børnesyn er altså ikke en opfindelse fra helvede
    Debat

    Det nye børnesyn er altså ikke en opfindelse fra helvede

    Mads Hjort-Gravesen Lærerstuderende, Professionshøjskolen Absalon
  • Foto af Nikolaj Thomasen, lærer, Skåde Skole
    Debat

    Ønsker vi lærere, at det nye børnesyn bliver fundamentet for vores arbejde?

    Nikolaj Thomsen Lærer på Skåde Skole
3 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Vi tre elever oplever flere forskellige typer børnesyn – og der er klart et, vi foretrækker

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS