Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Det nye børnesyn er altså ikke en opfindelse fra helvede

Det nye børnesyn bør være det fundament, alle lærere står på, mener lærerstuderende.

Mads Hjort-Gravesen
Mads Hjort-Gravesen Lærerstuderende, Professionshøjskolen Absalon
24 kommentarer
10. september 2025, kl. 17:30
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
24 kommentarer

Det nye børnesyn får skyld for meget i disse dage.

Og måske er det ikke så mærkeligt, at en praksis funderet i det nye børnesyn har trange kår. De fleste forældre og lærere er selv vokset op med noget andet. Det betyder, at de ikke har konkrete erfaringer at trække på, og så ender man nemt tilbage i gamle mønstre, der ikke har rødder i det nye børnesyn.

Med andre ord: Praksis skal stadig udvikles, før det bliver rigtigt godt. Men det er ikke en god grund til at vende det ryggen. I debatten bliver der ofte fokuseret på forskellige dårligdomme, som måske – eller måske ikke – skyldes det nye børnesyn. Desværre glemmes det store potentiale, som faktisk ligger i det nye børnesyn.

SERIE: Det nye børnesyn

For et år siden indledte to forskere en debat om børnesyn her på Fagbladet Folkeskolen. Siden har debatten om ”det nye børnesyn” fyldt i medierne og på lærerværelserne, og vi har lært et nyt begreb som Mattias Tesfayes PDO (Pisse Dårlig Opdragelse).

Meningerne er mange, og i denne debatserie sætter Folkeskolens debatredaktion fornyet fokus på børnesynet.

Læs tidligere afsnit her:

8. september 2025: Mange lærere oplever, at det nye børnesyn bruges til at afvise deres professionelle vurderinger

9. september 2025: Ønsker vi lærere, at det nye børnesyn bliver fundamentet for vores arbejde?

9. september: At støtte børn i deres behov er ikke det samme som konfliktsky hensynsbetændelse 

“Den gamle opdragelse”

For at kunne se meningen med det nye børnesyn, må vi se på nogle af de ting, de tidligere pædagogiske grundlag ikke er lykkedes med.

Mange voksne i dag har svært ved at regulere deres følelser. Ekspedienter i kassen bliver overfuset, lærere råber i affekt, fordi klassen er urolig. Vi ser det desværre ofte og mange steder.

Det nye børnesyn handler om ligeværd og troen på, at alle børn gør det bedste, de kan. Jeg øver mig i at tale om mennesker i stedet for hele tiden at dele os op i børn og voksne. I mange situationer handler vi alligevel sammenligneligt – f.eks. når følelsesreguleringen fejler.

Som vi har oplevet i mange år, kan der være lang vej fra børnesyn til fuldendt effektiv praksis

Mads Hjort-Gravesen Lærerstuderende

Børnesyn er ikke en praksis. Det er en følelse og et perspektiv på mennesker med mindre livserfaring end os selv. Som vi har oplevet i mange år, kan der være lang vej fra børnesyn til fuldendt effektiv praksis.

Det nye børnesyn som fundament

Mange børn i skolen i dag behandles på måder, man ganske enkelt aldrig kunne finde på at behandle voksne. Vejen mod en bedre verden begynder med, at vi bliver bedre til at møde børns følelser, så de kan blive bedre mennesker end os selv.

Frem for at anskue det nye børnesyn som roden til alt ondt, håber jeg, at vi kan tale om, hvordan vi kan skabe en mere virkningsfuld praksis, hvor det nye børnesyn bliver det fundament, som lærere, pædagoger og forældre står på, når de kæmper for at give alle børn en god barndom.

24 kommentarer

Læs også

  • Foto af Nikolaj Thomasen, lærer, Skåde Skole
    Debat

    Ønsker vi lærere, at det nye børnesyn bliver fundamentet for vores arbejde?

    Nikolaj Thomsen Lærer på Skåde Skole
  • Portræt af Katrine Fylking
    Debat

    Mange lærere oplever, at det nye børnesyn bruges til at afvise deres professionelle vurderinger

    Katrine Fylking Formand, Københavns Lærerforening
  • Portræt af Rikke Johansen
    Debat

    Det nye børnesyn vil have mig til at ændre mit ”mindset”. Men det bliver undervisningen altså dårligere af

    Rikke Johansen Lærer, Blågård Skole
3 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Det nye børnesyn er altså ikke en opfindelse fra helvede

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS