Bachelorprojekt
En mere legende tilgang til tysk vil gavne mange elever
Anne Sophie Hougaard Jensen og Louise Leth Jensen er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om, hvordan en legende tilgang til faget kan være med til at øge elevernes deltagelsesmuligheder i tysk undervisningen.
Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Viborg Karen Wobeser har indstillet Anne Sophie Hougaard Jensen og Louise Leth Jensen til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:
"Ved hjælp af et gennemarbejdet undersøgelsesdesign og grundige observationsmetoder belyses sammenhængen mellem elevernes mundtlige deltagelsesmuligheder og legen som didaktisk værktøj. Gennem aktionslæring undersøges legens potentiale og begrænsninger samt hvordan legens faglige udbytte kan øges ved hjælp af forskellige stilladsfunktioner. Gennem praksis samt lærer- og elevudsagn tydeliggøres det, hvordan en legende undervisning kan give mere plads til mundtlighed og hvordan legen kan øge sprogmod og sproglyst. Opgaven er dermed et kvalificeret bidrag i debatten om behovet for en sprogdidaktisk udvikling."
I projektet undersøges der, i hvilken grad man ved hjælp af en legende tilgang, kan tilrettelægge en differentieret tyskundervisning i 7. klasse, der styrker elevernes mundtlighed, og øger deres deltagelsesmuligheder.
Hent projektet her:
En legende tilgang med fokus på mundtlighed og deltagelse i tyskundervisningen
Særpris: Sprog i skolen – skolens sprog
Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er
nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i
uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog;
sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk
udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større
sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse
sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris
som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og
skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres
sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har
elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for
skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være
klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som
andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre
fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab
eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte
sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.