Asperger-elever klarer sig godt fagligt i gymnasiet

Tre forsøg med særligt tilrettelagte undervisning i gymnasiet for elever med Aspergers syndrom bærer frugt i form af et solidt karaktergennemsnit. Men eleverne har svært ved at klare de selvstændige arbejdsformer og gruppeorganiseret arbejde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det viser en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut, Eva, af tre forsøg, som har kørt på Høje-Taastrup Gymnasium og Paderup Gymnasium i Randers siden henholdsvis 2007 og 2008.

Forsøgene er præget af et stort engagement hos både lærere og ledelser, der lægger stor vægt på at imødekomme elevernes særlige behov for støtte og faste rammer. Den store indsats giver positive resultater: Eleverne lever i høj grad op til de faglige krav i 1. g, som er det klassetrin, evalueringen handler om.

Interview med ledelse, lærere og forældre peger til gengæld på, at det bliver vanskeligt for eleverne at indfri uddannelsens mål om, at eleverne skal blive i stand til at anvende forskellige studieteknikker og arbejdsformer og fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.

Lærere skal indimellem optræde som pædagoger

Eleverne med Asperger har et større behov for struktur og forudsigelighed i undervisningen end andre elever og kan reagere stærkt på undervisningsformer, som de ikke umiddelbart genkender fra tidligere. Nogle af eleverne får for eksempel symptomer på stressrelateret angst, når undervisningen ikke styres betragteligt af læreren.

Det betyder, som at lærerne ind imellem er nødt til at træde ud af lærerrollen og være en slags pædagoger.

"Der skal ikke ligge sten på vejen - har eleverne for eksempel interne konflikter eller problemer på hjemmefronten - så kommer vi ingen vegne med det faglige", siger en lærer i evalueringen.

Eva anbefaler, at gymnasierne udarbejder en kvalifikationsbeskrivelse for lærere, der skal undervise elever med Asperger, og at de samtidig støtter lærernes behov for kompetenceudvikling.

Det vil også være relevant at undersøge, hvilke støtteredskaber der er udviklet til high school-elever med Asperger i USA for at se, om de kan give inspiration til de danske forhold, vurderer Eva.

Forsøgene koster ni millioner kroner

Formålet med de tre danske forsøg er, at eleverne skal fuldføre en ordinær stx-uddannelse. I alt er der begyndt 26 elever på forsøgene, som blev oprettet med støtte fra satspuljemidlerne og tilsammen koster cirka ni millioner kroner ud over den almindelige taxameterfinansiering.

Det er Undervisningsministeriet, der har bedt Eva om at evaluere forsøgene i Høje-Taastrup og Randers. Den første delrapport kan downloades via linket til højre for artiklen. Slutevalueringen ventes færdig i slutningen af 2011.