Skoleledelse

Skoleledere i ny undersøgelse: Vi har overtaget flere og flere opgaver

De senere år har vi fået tilført arbejdsopgaver, som tidligere var varetaget af andre. Sådan lyder det fra skolelederne i en ny undersøgelse. Ekstraopgaverne kommer især fra forvaltningen og forældre.

Publiceret

93 procent af skolelederne svarer i ny undersøgelse fra Skolelederforeningen, at de i høj eller nogen grad har fået flere udefrakommende opgaver de seneste år.

Når lederne skal pege på, hvor de mange nye opgaver kommer fra, peger de især på forvaltningen og på forældrene, som har et øget forventningspres til skolen.

I undersøgelsen bliver det nævnt, at lederne indenfor de seneste år har overtaget opgaver fra blandt andet ejedomsafdelingen, uddannelsesvejledere, SSP, HR, teknisk forvaltning, administrative medarbejdere og ministeriet. 

Udviklingen bekymrer næstformand i Skolelederforeningen Dorte Andreas.

“Vi ser en tendens til, at mange får eller påtager sig opgaver, som ikke er lederopgaver. Det kan der være flere gode grunde til. Blandt andet kan økonomien presse så meget, at ledelsen ser det som eneste mulighed at løfte opgaven selv, men det er en uholdbar løsning”, siger hun i en pressemeddelelse .

Bruger mere og mere tid på at holde møder med forældre

Skoleledernes næstformand fortæller også, at forældrene er blevet mere krævende, fordi "de tænker mere på deres eget barn end på fællesskabet". 

"Lederne får rigtig mange henvendelser fra forældre og bruger mere og mere tid på at holde møder med forældre om det enkelte barn”, siger Dorte Andreas.

“Jeg kan godt forstå, at forældre kan bekymre sig som sit barn, men vi er begyndt at høre om forældre, der tager deres advokat med til møder på skolen, og det er i min optik den helt forkerte vej at gå”, siger hun videre.

I undersøgelsen svarer lederne også, at de mangler penge til at kunne leve op til formelle krav, der er til skolen.

77 procent af svarer enten, at de er enten helt uenig eller overvejende uenig i, at der ”overensstemmelse mellem de ressourcer, min skole har til rådighed, og de krav der stilles af lovgivning, aftaler og kommunale mål”.

Lederne er også blevet bedt om at svare på, hvor meget de arbejder på en typisk uge. Her svarer omkring halvdelen, at de arbejder mellem 44 og 49 timer i gennemsnit om ugen.

Undersøgelsen er sendt ud til alle Skolelederforeningens ca. 3.500 medlemmer, som er ansat i folkeskolen. Svarprocenten er 60.

Læs hele undersøgelsen her