Anmeldelse

Elevernes arbejdsmiljø i skolen - om arbejdsmiljøloven

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et effektiv redskab for lærere, sikkerhedsrepræsentanter og skoleledere, der står over for at skulle implementere lov om undervisningsmiljø for elever og studerende. Bogen gennemgår loven set med skoleøjne og skitserer desuden kort lovens tilblivelse og baggrund. Det er ret utroligt, hvad bogen får med på sine 77 sider. Bogen tydeliggør rettigheder og pligter for alle, der er involverede i skolens sikkerheds- og sundhedsarbejde. Den viser, hvor vigtigt det er, at eleverne inddrages i arbejdet med skolens undervisningsmiljø, og giver konkrete bud på, hvordan det bedst gøres. Bogen indeholder en overskuelig beskrivelse af, hvordan man i pionerprojekter har forbedret undervisningsmiljøet på en række skoler, og giver en kort introduktion til undervisningsmiljølovens historie. Bogen er endvidere forsynet med litteraturliste, lovtekst og skemaer til arbejdspladsvurdering og ulykkesregistrering. 'Elevernes arbejdsmiljø i skolen' giver svar på en lang række spørgsmål, for eksempel hvem skal involveres i arbejdet med loven, hvad er de involveredes pligter og rettigheder, hvordan inddrages eleverne bedst i arbejdet med undervisningsmiljøet, hvordan vælges undervisningsmiljørepræsentanter, hvordan skal sikkerhedsgruppen/Med-udvalget forholde sig til den nye lov, og hvordan udarbejder man en undervisningsmiljøvurdering? 1. marts i år fik Dansk Center for Undervisningsmiljø sin ny leder. At det blev en skoleinspektør fra Skørping, er virkelig godt, for som det slås fast i bogen: Skolelederen er den altafgørende faktor for, at arbejdet med undervisningsmiljø skal blive en succes. Ubetinget den bedste håndbog om emnet, når det gælder folkeskolen.