Folkeskolens leder:

Læsning er alle fags motor

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad enten du underviser i dansk, fysik, naturfag, matematik eller dansk som andetsprog, finder du i dette særnummer af Folkeskolen inspiration, gode råd og ideer, reportager og interview med eksperter og praktikere. Emnet for hele bladet er faglig læsning - et af de mest nutidige ord i folkeskolen.

Læsning er alle fags moder, sagde en tidligere undervisningsminister gerne. Men især på mellemtrinnet er faglig læsning snarere alle fags motor. Uden undervisning i faglig læsning taber både læsningen og de øvrige fag pusten. For ord får pludselig en ny betydning, og nye genrer opstår, når fagene tager over på skemaet.

For eksempel fortæller en matematik-lærer, at nogle elever tror, at negative tal er tal, som er blevet sure. Og at alt for mange har svært ved at afkode opgaverne i den særlige genre, hvor eleven hygger sig med en beretning om en burgerbar og så pludselig skal til at regne en hel masse.

Derfor skal matematiklæreren - ligesom de øvrige faglærere - undervise i faglig læsning.

Hele bladet er i denne uge et særnummer, i anledning af at Danmarks Lærerforening har sat gang i en kampagne, som skal støtte læsning i fagene. Nationalt Videncenter for Læsning har bistået med inspiration. DLF-kampagnen »Vi læser for livet« har givet et økonomisk tilskud. Indholdet er alene redaktionens ansvar. God læsning.

Hanne Birgitte Jørgensen, ansv. chefredaktør, hjo@dlf.org