Ny karakterskala fra august 2006

13-skalaens dage er talte. Den danske uddannelsesverden får et ny karaktersystem i august 2006. Lige meget hvad. Det fastslog undervisningsminister Ulla Tørnæs på et pressemøde i dag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan den nye karakterskala kommer til at se ud afhænger af, hvad den debat, som regeringen nu skyder i gang, byder på.

Ulla Tørnæs er på nuværende tidspunkt positiv over for den skala, som den såkaldte karakterkommission foreslog på pressemødet: -3, 0, 2, 4, 7, 10, 12.

Skalaen opfylder nemlig regeringens to vigtigste krav: Den harmonerer med den europæiske ECTS-skala. Derved bliver det mere enkelt at sammenligne danske karakterer med udenlandske.

Og den er designet til at måle den enkelte elev i forhold de faglige mål, der er opstillet i de enkelte fag.

"For regeringen er det vigtigt, at skolerne kan måle, om den enkelte elev gør fremskridt", sagde Ulla Tørnæs.

Lærerne må lære at give absolutte karakterer i stedet for relative, mente Katherine Richardson, der er formand for karakterkommissionen.

"Et af formålene med at indføre en ny skala er at få lærerne til at ændre adfærd, så de ikke længere giver relative karakterer, men går over til absolut karaktergivning", sagde hun.

Ingen penge til efteruddannelse

Regeringen har dog ingen planer om at sætte penge af til kurser til lærerne i, hvordan de skal anvende den nye skala, sagde Ulla Tørnæs.

"Det er heller ikke meningen, at trinmålene og slutmålene i folkeskolen skal ændres eller præciseres", understregede hun.

12 gives for den fremragende præstation; der er ingen eller få uvæsentlige mangler.

10 gives for den udmærkede præstation; der er nogle mindre væsentlige mangler.

7 gives for godt; der er adskillige mangler.

4 gives for nogenlunde; der er adskillige væsentlige mangler.

2 gives for tilstrækkeligt; det minimalt acceptable.

0 gives for utilstrækkeligt.

- 3 for helt utilstrækkeligt.

"En elev, der slet ikke har prøvet, og som måske oven i købet har saboteret undervisningen, skal have - 3. Det vil trække voldsomt ned i gennemsnittet, men det er netop meningen. Det skal kunne mærkes", forklarede Kathrine Richardson.

Undervisningsministerens største betænkelighed ved den foreslåede skala gik netop på denne minus-karakter.

"-3 signalerer, at eleven ved mindre end ingenting. Hvordan kan man det?" funderede ministeren.

Katherine Richardson argumenterede med, at der har været minus-karakterer, før 13-skalaen blev indført i 1963.

Regeringen vil "på et passende tidspunkt" i løbet af 2005 afholde en konference, hvor den vil gøre status over indspark og forslag fra diverse debattører, inden den tager endelig stilling til en ny skala.