spilcricket.dk

Cricket er et fantastisk spil med fokus på etik og fællesskabet

www.spilcricket.dk giver idrætslærere et fantastisk godt redskab til at planlægge, gennemføre og evaluere god cricketundervisning, mulighed for at arbejde med spillets tekniske og taktiske elementer, men også et tydeligt fokus på fairplay.

Cricketområdet er blevet en tydelig del af idrætsundervisningen både i skolen og på læreruddannelsen. Den særlige ”cricketånd” gør området til noget helt særligt. Dette felt er væsentligt og et særkende for det at arbejde med cricket i skolens idrætsundervisning.

Titel: spilcricket.dk

Forlag: Dansk Cricket-Forbund

www.spilcricket.dk er klart rettet mod det at spille cricket i skolen og mod, hvordan man kan skabe et sjovt spil med fokus på fællesskab og det glædesfyldte. Der er tekst, illustrationer, videoer og fotos, der giver den enkelte idrætslærer inspiration og indsigt i en lang række elementer, der kan være med til at skabe en god cricketundervisning i skolen. Læreren kan gå ind i områder som: cricketbasis, lege/øvelser, spil, udstyr, klubbesøg, kultur og en fin lærerguide, der giver et godt overblik til selv at skabe de enkelte undervisningsforløb på forskellige klassetrin fra 3. klasse til 10. klasse og med fokus på Fælles Mål for idræt gennem kroppen og dens muligheder, idrættens værdier og idrættens kultur.

Især området omkring de enkelte cricketskolespil er tydeligt. Der er præcise beskrivelser og videoklip af de tre spil, materialet anbefaler: somestop-cricket (nonstop-cricket), cirkelcricket og parcricket (Kangacricket). Alle tre spil er gode skolespil, som med få tilpasninger kan anvendes fra 3. klasse til 10. klasse.

Spilcricket.dk kan varmt anbefales alle idrætslærere, når der skal arbejdes med cricketforløb i skolen. Materialet har et tydeligt sigte på, hvordan den enkelte lærer kommer i gang med området, og man bliver hjulpet hele vejen igennem forløbets enkelte områder på et fagligt og indsigtsfuldt fundament. Skal der arbejdes i dybden med området, savnes en side med litteraturliste og henvisninger, der kunne hjælpe læreren, de studerende og eleverne til at fordybe sig i området. Eksempelvis når det rettes mod prøven i idræt efter 9. klasse. Det ændrer dog ikke ved, at det er et supergodt materiale, der må give lyst til, at endnu flere arbejder med cricket i skolen.