Anbefalinger

Anbefalinger til din historieundervisning

Lars Allan Haakonsen er samfundsfagslærer på Sindal Skole i Hjørring Kommune og Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. 

Publiceret Senest opdateret

SSF – også i historietimen

SSF er forkortelsen for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Det er et af de timeløse fag i grundskolen, men trods de manglende skemalagte timer er fagets mål store. Men hvem skal dog undervise i dette timeløse fag? Historielæreren kan i hvert fald byde ind.

På SSF’s hjemmeside ssfkompas.dk findes forløb til alle skolens fag og klassetrin – også historiefaget. Et af dem, jeg vil fremhæve, er ”Drenge og piger i gamle dage”. Det er et lille totimers forløb udarbejdet af Sex & Samfund og målrettet 3. klassetrin. Her skal eleverne kigge på gamle malerier og nyere fotos. Ved hjælp af disse får eleverne mulighed for at reflektere over, hvordan tiden er med til at ændre normer for køn. Dette passer perfekt med målene for historieundervisningen, hvor der på 3.-4. klassetrin skal arbejdes med familie og fællesskaber.

Af andre forløb på siden kan nævnes udskolingsforløbet ”Køn i Grundloven”. Det indeholder opgaver med kildearbejde omkring dette kanonpunkt, så der kan altså nemt undervises i SSF og historie på samme tid.

ssfkompas.dk

CFU er mere end bare film

På min blog på folkeskolen.dk/kulturfag præsenterede jeg for nylig en topti over de mest sete film fra mitcfu.dk (læremiddelplatform hos CFU, Center for Undervisningsmidler). ”Hvidstengruppen” toppede listen, men også andre historiske film som blandt andre ”En kongelig affære” lå højt.

Ud over de mest udlånte er der på mitcfu.dk et hav af film, hvor mange af dem har tilhørende vejledninger og ideer til undervisningen. For eksempel ”Bastarden”, hvor Mads Mikkelsen spiller Ludvig Kahlen, der i 1700-tallet forsøgte at opdyrke den jyske hede.

Mens streamingen af film og tv-udsendelser fra CFU stiger, så falder udlånet af faglitteratur. Kald mig bare gammeldags, men jeg synes, der er noget over en fagbog i papirform. Dels er der ingen adgang til digitale overspringshandlinger, dels peger flere læseundersøgelser på, at elevens faglige udbytte er større i bog end på skærm. Så hvad med at kombinere film og bøger? Kontakt din lokale CFU-konsulent, hvis du vil have en fed fagbog, der passer til din film.

mitcfu.dk kan alle med et unilogin streame og låne CFU’s materialer

Grundlovsfest i dansk, musik og historie

Den 5. juni bliver grundloven 175 år. Det har Grundtvigsk Forum tænkt sig at fejre – og din skole kan holde festen. På grundlovsfesten.dk kan hver skole søge op til 4.000 kroner til en fest for at markere grundlovsdagens fællesskab. Hvad pengene bruges på, er op til den enkelte skole.

På siden findes også et gratis undervisningsforløb med udgangspunkt i fagene dansk, musik og historie. Trods et par irriterende småfejl ser forløbet, som er tiltænkt 4.-7. klassetrin, ganske interessant ud. Ud over at give eleverne faktuel viden om grundloven og historiske personer som blandt andre N.F.S. Grundtvig skal der synges og skrives en ny fællessang. Efter arbejdet med for eksempel ”Jeg elsker de grønne lunde” og gruppen Ulige Numres ”Frit land” skal eleverne selv skrive en grundlovssang. Dette kan sikkert overlades til musiklæreren.

Det samlede forløbs varighed er anslået til cirka tre lektioner, hvilket jeg dog tror er en optimistisk vurdering. Sjovt skal det nok blive – og mon ikke det lokale Center for Undervisningsmidler har en fagbog om grundloven, der kan lånes?

forstå.dk/grundlovsfesten