Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering

Iværksætterhistorier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

10 iværksættere beretter

Af Annelise Jensen

255 sider, 199 kroner

Aschehoug

Iværksætter, selvstændig erhvervsdrivende, etablering af egen virksomhed, virksomhedsejer. Kært barn har mange navne, og fra politisk side lægges der meget vægt på dette tema i skolens uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. Både den forrige og den nuværende undervisningsminister fremhæver dette område som særlig vigtigt. Udgivelsen her kan bruges til dette formål. Bogen falder i tre dele. I første del fortæller ti levende iværksættere, seks kvinder og fire mænd, hver deres egen historie om at gå fra en fast ansættelse og til at kaste sig ud på det dybe vand som selvstændig. Historierne er åbenhjertigt fortalt og indeholder mange tankevækkende udsagn og spændende og også morsomme detaljer om livet som selvstændig. Der er kød og blod, glæder og bekymringer og gode råd i beretningerne, og alle er båret af stor entusiasme. Midterste del af bogen er en solid samling oplysninger om de forhold, en iværksætter skal have styr på, som for eksempel finansiering, forretningsplan, arbejdsløshedskasse, forsikring og registrering af virksomhed.

Oplysningernes form samt sproget er nok mere rettet mod de voksne, der faktisk tænker på at tage springet, og knap så meget skoleelever. Bogens målgruppe er da også personer, der går med overvejelser om at starte som iværksættere. Forfatteren har selv undervist på iværksætterkurser. Sidste del af bogen indeholder statistik over dette erhvervsområde. Her er fakta til opgaver og temaforløb samt til forberedelse af virksomhedsbesøg og besøg af gæstelærere. Som baggrundsviden for at tale om livsformer på arbejdsmarkedet viser statistikkerne for eksempel, at motivationen for mandlige iværksættere til at gå i gang er 'at få foden under eget bord' og nye udfordringer, medens kvinder mere ønsker at få en bedre tilrettelæggelse af arbejdstid og mulighed for at kombinere familie og arbejdsliv. Til sidst bringes ni sider med relevante www-adresser til videre udforskning. Bogen vil være et plus i materialesamlingen til de store klasser.

Keld Andersen