Pernille Rosenkrantz-Theil lancerede ideen om et forsøg med karakterer for arbejdsindsats op til forhandlingerne om et nyt test- og evalueringssystem i august sidste år..

Meget få skoler har meldt sig til ministerens karakterforsøg

Planen var ti skoler i hvert af de tre aftalte karakterforsøg, men kun 14 skoler i alt har meldt sig, skriver Altinget.

Publiceret

Der var ikke megen opbakning, da børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i august sidste år lancerede ideen om et forsøg, hvor eleverne skal have en flidskarakter for deres indsats i hvert af deres fag - hverken blandt parterne i Sammen om skolen-partnerskabet eller de øvrige partier. Men kompromiset i de politiske forhandlinger blev tre karakterforsøg, ét med karakterer for arbejdsindsats, ét med karakterer for orden og adfærd og ét med skriftlig feedback i stedet for tal-karakterer. Forsøgene har netop været udbudt, og planen var, at 10 skoler skulle deltage i hvert forsøg. Men kun 14 i alt har meldt sig, skriver Altinget. Tre vil afprøve ordens- og adfærdskarakterer, otte karakterer for arbejdsindsats og tre vil være karakterfri frem til afgangsprøven.

"Hele samfundet råber ikke på flere karakterer, de råber på færre karakterer. Vi snakker om stress i skolen. Det giver ikke mindre stress, at vi bare begynder at bedømme dem på noget andet. Der bliver efterspurgt en anden dagsorden ude i virkeligheden, og det indfrier det her forsøg ikke", siger formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal til mediet.

Hverken han eller Lærerforeningen eller de andre parter i Sammen om skolen bakkede op, da ministeren lagde ideen om flidskarakterer på bordet. Men det fik ikke hende til at ændre standpunkt, forklarede hun til folkeskolen.dk:

"Ikke i forhold til hvad jeg gerne vil. Vi vil jo forskellige ting, og jeg har hele tiden godt vidst. Det har ikke været nogen hemmelighed for parterne, at jeg var meget optaget af elevernes arbejdsindsats, og så er der nogen, der er optaget af noget andet", siger Pernille Rosenkrantz-Theil og tilføjer:

"SF har blandt andet tidligere fået lavet forsøg om karakterfrihed, og på den måde er der forskellige holdninger til, hvad man mener vil være det gode".

De 14 skoler har medt sig til et pilotforsøg, som går i gang efter sommerferien i år. I løbet af skoleåret vil skolerne deltage i forskellige udviklingsaktiviteter sammen med ministeriets læringskonsulenter. Det samarbejde skal så føre til en ny tilgang til karaktergivning og bedømmelse, som et større antal skoler derefter kan afprøve fra sommeren 2023 og to år frem.