Finske skoleledere har tid til pædagogisk ledelse

Danske og finske skolelederes beslutnings- og ledelseskompetencer og formelle muligheder er meget ens. Men de finske ledere er mere synlige i undervisningshverdagen, fordi de har tiden til det.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Finske skoleledere kommer ud i klasserne og er med. En del af dem underviser selv, og mange kender skolens elever rigtig godt, fortalte lektor Frans Ørsted Andersen mandag på Christiansborg, hvor Folketingets uddannelsesudvalg gennemførte en høring om Pisa-undersøgelserne. Forklaringen er, sagde han, at lærerne i Finland har en meget simpel arbejdstidsaftale, som sikrer, at ingen undervise mere end 24 lektioner om ugen.

"Jeg har mødt finske skoleledere, der kender alle navnene på skolens 300 elever, fordi han har tid til at hilse på eleverne hver dag".

Finske skoleledere kommer ud i klasserne, så de kan gå i dialog med lærerne om undervisningen.

"I modsætning til danske skoleledere, så sidder de finske ledere ikke på kontoret bag computerskærmen og tæller timer, de bruger deres tid på pædagogisk ledelse", fortalte Frans Ørsted Andersen, som på Danmarks Pædagogiske Universitet er i gang med et ph.d.-studium, hvor han sammenligner skoleforhold i Finland og Danmark.