Der skal følge resurser med, hvis folkeskolen skal inkludere flere specialelever, siger Jørgen Søndergaard.

Søndergaard: Reform tager ikke højde for øget inklusion

Formanden for Rejseholdet, Jørgen Søndergaard, er overordnet tilfreds med regeringens udspil til en skolereform, men advarer imod, at der ikke er taget højde for, at folkeskolerne skal inkludere flere elever med særlige behov.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg frygter, at man flytter eleverne tilbage i folkeskolerne uden at udstyre skolerne med de nødvendige kompetencer. Det kan medføre megen ulykke. De væsentlige svagheder i reformen er, at regeringen ikke anviser, hvordan man skal inkludere flere børn fra specialskoler i folkeskolerne", siger Jørgen Søndergaard til Berlingske Tidende.

Beslutningen om at flere specialelever skal tilbage i folkeskolen var en del af aftalen om kommunernes økonomi, der i sommer blev indgået mellem KL og regeringen. Det var også en af Rejseholdets anbefalinger. Det kræver dog, at skolerne får resurserne til inkludere specialeleverne, siger Jørgen Søndergaard.

"Regeringen har for eksempel afsat resurser til at uddanne flere læsevejledere for at få bedre læsning, og på samme måde burde de sikre, at folkeskolerne har resurser og kompetencer til at tage imod børn fra specialskolerne", siger han til avisen.