Sverige: Lodtrækning skal modvirke ulighed i skolesystemet

Efter OECD’s sønderlemmende kritik af det svenske skolesystem for to år siden har en skolekommission netop barslet med sit bud på, hvordan svensk skole kan rettes op. De private skolekoncerner skal fortsat kunne drive skole for skattekroner, men pladserne på de populæreste fordeles ved lodtrækning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Sverige er skolen big business 

I 25 år har Sverige som noget helt enestående i verden haft store skoleaktieselskaber, som har drevet skoler for offentlige midler, og i den periode er det svenske skolesystem blevet mere og mere opdelt, og resultaterne er raslet ned. I den seneste Pisa-undersøgelse er der dog tegn på bedring.

Sverige har endelig fremgang i Pisa 

Skolekommissionen vil ændre tendensen til, at de velhavende og veluddannede foretager et aktivt valg af skole til deres barn, mens fattigere og svagere familier blot lader barnet starte i den lokale kommuneskole.

Derfor foreslår kommissionen, at alle fremover skal gennemføre et aktivt skolevalg og altså også dem, som søger optagelse i en kommunal børnehaveklasse. Kommissionen opfordrer også kommuner og private skoleejere til at bruge lodtrækning til at afgøre, hvem der får de ledige pladser på de mest populære skoler, så for eksempel flygtninge og andre nytilkomne ikke holdes udenfor, fordi de ikke har kunnet skrive barnet op ved fødslen.

6 milliarder i statsstøtte

Desuden vil kommissionen afsætte 6 milliarder kroner i statslig delfinansiering af undervisning og skolesundhedspleje. Penge, som skal fordeles efter elevernes socioøkonomiske baggrund.

"For friskolebranchen er Skolekommissionens forslag som at vinde den store gevinst", lyder den skarpe kritik i dag fra en svensk skoledebattør, den tidligere redaktør af lærerbladet Läramas Tidning, Sten Svensson.

"Der bliver flere elever i de private skoler takket være forslaget om obligatorisk skolevalg, der bliver ingen ændringer i reglerne for optag, og de kan få endnu flere penge end i dag takket være det målrettede statstilskud. Alt taler for, at det fortsat bliver en god forretning i friskolebranchen, og at skolesegregationen kommer til at fortsætte", skriver han på skolaochsamhalle.se.

"De positivt segregerede private skoler får mange elever og dermed masser resurser, gode resultater, høje karakterer og høj status. Det er disse skoler, som er populære at vælge. Det valg sker hovedsageligt af socioøkonomiske grunde. Man vælger skole efter, hvilke elever der går der, og hvilke forældre de har, og man fravælger skoler, som har en mindre ønskværdig elevsammensætning".

Sverige: Landet, der ødelagde folkeskolen på 20 år

 

Læs mere

Skolkommissionens rapport