Cirka 500 klasser på 300 skoler deltog sidste år i Skriv For Liv, som går ud på at skrive breve til ofre for krænkelser af menneskerettigheder.

Elever skriver breve til torturofre

Amnestys internationale kampagne Skriv For Liv er rykket ind i klasseværelset, hvor eleverne skriver breve for at få torturofre og uskyldigt dømte løsladt. En dansk- og geografilærer bruger brevskrivningen tværfagligt, og kampagnen har været med til at åbne elevernes horisont, fortæller hun.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad gør man, når man skal skrive et brev til myndighederne i Cameroun for at bede dem løslade en 27-årig ung mand, som er dømt ti års fængsel for at sende en sarkastisk SMS om Boko Haram? Man skriver et virkelig, virkelig overbevisende brev.

Amnestys 'Skriv For Liv' kampagne kører lige nu og til og med december. Den opfordrer alle civile borgere til at skrive breve til torturofre og uskyldigt dømte rundt omkring i verden samt de myndigheder, der har magten til at få dem løsladt. Kampagnen er også lavet som undervisningsmateriale, der henvender sig til udskolingen.

Karin Axelsen fra Øhavsskolen i Faaborg har indtil videre brugt fire lektioner på 'Skriv for Liv'. Hun er udskolingslærer i dansk og geografi og bruger materialet i begge fag. Og de triste skæbnefortællinger sætter gang i skrivelysten, fortæller Karin Axelsen.

"Eleverne tager sig virkelig sammen og gør sig umage, når de har hørt historien om det menneske, som det handler om. Det sætter gang i mange diskussioner, men det er også en god måde at få dem til at koncentrere sig om at skrive godt", siger Karin Axelsen, der fortæller, at eleverne bliver mere engagerede end normalt.

10 år for en SMS

En af de sager, Amnesty beskriver i undervisningsmaterialet, er om Fomusoh Ivo Feh fra Camaroun, der lige inden, han skulle have begyndt på universitetet, modtog en tilsyneladende sjov SMS fra sin ven. SMS'en var en sarkastisk kommentar om, hvor svært det er at få arbejde uden en høj uddannelse, og ikke engang terrororganisationen Boko Haram vil rekruttere ham, hvis ikke han tager flere fag i gymnasiet. Fomusoh Ivo Feh sendte den som en joke videre til en anden ven, som uheldigvis var sammen med sin lærer på tidspunktet. Læreren viste SMS'en til politiet, og nu er alle tre venner dømt til 10 års fængsel.

"De synes virkelig, det er forfærdeligt, hvad nogle mennesker udsættes for. Og det gør dem bare endnu mere motiverede til at gøre det godt, og man kan mærke, de bliver inspireret til at foreslå mere undervisning, som ligesom det her har en betydning for omverdenen. For eksempel var det deres idé at tage på besøg i den lokale Røde Kors- butik og se, hvordan de frivillige arbejder", siger Karin Axelsen.

Undervisningsmaterialet indeholder beskrivelser af sagerne, der kommer fra hele verden og en lærervejledning om, hvilke temaer og spørgsmål, man kan diskutere inden for sagerne. Vejledningen er en guide med faglige mål. Karin Axelsen bruger materialet tværfagligt og mest som gruppearbejde, hvor eleverne sidder sammen og diskuterer udleverede spørgsmål og herefter skriver brevene. Det er for de mest håbefulde og opmuntrende breve, eleverne skriver.

"Det giver nogle meget interessante diskussioner, især fordi vores tema i dansk i øjeblikket er ondskab, og de her sager giver virkelig nogle perspektiver på, hvad ondskab er i andre dele af verden. Materialet er to eller flere fluer med et smæk, fordi vi bruger det på så mange forskellige måder", siger Karin Axelsen.

Millioner af breve på verdensplan

Sidste år deltog 300 skoler og 500 klasser i 'Skriv for Liv', og mere end 3,8 millioner Skriv for Liv-handlinger blev der foretaget i 2015. Ifølge Amnesty blev nigerianske Moses Akatugba, der blev dømt til døden for at stjæle tre mobiltelefoner, løsladt i 2015 efter ti års fængsel på grund af massivt pres fra omverdenen, heriblandt 'Skriv for Liv'.

Ifølge Amnestys politiske rådgiver og projektleder, er det netop autenciteten, der er en af fordelene ved at undervise i 'Skriv for Liv'.

"Skriv for Liv' giver mulighed for at lave bred og dybdegående undervisning om menneskerettigheder. Det er både autentisk og aktuelt, fordi det er rigtige mennesker med rigtige krænkelser, der har brug for hjælp lige nu. Så eleverne kan rent faktisk være med til at gøre en forskel for et andet menneske, og samtidig giver det geografisk- og interkulturel viden og en global forståelse", siger Cecilie Gregersen, politisk rådgiver i Amnesty og påpeger, at det ikke bare lige er sådan at skrive breve til torturofre og myndigheder.

"Altså, hvordan skriver man lige et brev til Obama og fortæller, at man synes, Snowden skal benådes? Det er ikke kun ofrene for menneskerettighedskrænkelser, eleverne skriver til. Det er også til myndighederne. Så eleverne får indsigt i, hvordan man henvender sig til nogen for at prøve at gøre en forskel". 

Karin Axelsen vil fremover holde øjnene åbne efter eksternt undervisningsmateriale.

"Eleverne lyser virkelig op, når de kan se, at undervisningsmaterialet ikke bare er noget standard-udviklet, men at det er en del af virkeligheden, og at deres måde at løse opgaverne på betyder noget for nogen. Når de skal skrive et brev til en torturdømt er det meget svært for dem at tage dovent på det, som de kan gøre med andre dansk-øvelser. Det her er ægte og kan hjælpe med at få løsladt nogen", siger hun.