Anmeldelse

DrengeAkademiet

En meget, meget lang salgstale

Hvis du bare brænder for at vide alt, hvad der foregår på DrengeAkademiet, er det her lige bogen for dig. Hvis du tror, du sidder med en teoribog, så læg den fra dig igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen “DrengeAkademiet” virker til at være en voldsomt omfattende og grundig reklamefolder for DrengeAkademiet. Den indeholder en del charmerende reportager fra skolen, teori, som ensidigt bekræfter skolens formål, og detaljerede beskrivelser af skolens hverdag.

Fakta:

Titel: DrengeAkademiet

Forfatter: Bent Kock Nielsen, Morten Dohrmann Hansen, Lisbet Nørgaard, Laust Lauridsen

Pris: 299,95

Sider: 183

Forlag: Akademisk Forlag

Til dem, der ikke ved det, så foregår et ophold på LøkkeFondens DrengeAkademiet i sommerferien og varer to uger. Skolens undervisning er bygget op udelukkende omkring dansk og matematik og klassisk målstyret læring. Rammen om undervisningen er fællesskab og fysisk aktivitet.

DrengeAkademiet tilbyder en mulighed for at genvinde lysten til at lære og hæve det faglige niveau, og måske kan det lykkes, selvom det er påvist, at korte sommerferiekurser kun giver læringsmæssige afkast på kort sigt.

Bogen gennemgår hverdagen på DrengeAkademiet grundigt. Så grundigt, at der er billeder af uge- og dagsskemaer på skolen. Cirka midt i bogen bliver læseren præsenteret for to modeller, som undervisningen foregår ud fra. Den ene er “Energipyramiden”, som stammer fra en amerikansk selvhjælpsbog, og som i sin beskrivelse og opbygning kunne se ud til at være inspireret af Maslows behovspyramide. Man kan undre sig over valget af kilde her.

Begge de modeller, der præsenteres i bogen, stammer faktisk fra selvhjælpsbøger. Det virker påfaldende ikke at trække på den massive viden, der er om læring og dannelse, når man skal danne sit pædagogiske, psykologiske og didaktiske grundlag for undervisning.

Med det i baghovedet giver det dog mening, at forordet, i klassisk amerikansk selvhjælpsbogsstil, er skrevet af en tidligere elev fra DrengeAkademiet.

Normalt når man sidder med en teoribog, vil den gennemgå sin egen teori og så hive teorier ind, der mener det modsatte, for at præsentere et bredere felt, være objektiv og have mulighed for at modargumentere teorierne sagligt. Det er der ikke skyggen af i denne bog. Al forskning og teori, der fremlægges i bogen, står uimodsagt. Den slags gør altid, at man som læser må blive i tvivl om, hvorvidt der er tale om cherrypicking af kilder.

Det fik mig til at granske bogens litteraturliste, som overrasker ved ikke at være numerisk opsat, på trods af at henvisningerne i bogen er det. Når man dykker ned i titlerne, er cirka halvdelen af litteraturlisten selvhjælpsbøger, debatindlæg fra aviser og generelle henvisninger til sider som sundhed.dk og uvm.dk.

Bogen er skrevet af den brogede forsamling af pilot og jægersoldat Bent Kock Nielsen, cand.eocon. Morten Dohrmann Hansen, folkeskolelærer Lisbet Nørgaard og læge Laust Lauridsen. Det virker som en pudsig håndfuld mennesker at sætte til at skrive grundlaget for en skoles pædagogik.

Når man lægger det sammen med, at det er umuligt at finde ud af, hvilke dele af bogen de forskellige forfattere har bidraget til, så er det tydeligt, at her ikke er tale om en teoribog i klassisk forstand. Det virker derimod til at kunne være en ualmindelig tyk reklamefolder for en skole.

Jeg kan desværre ikke på nogen måde anbefale, at man læser denne bog. Jeg vil mene, at man kan spare sig tiden og pengene og blot læse på LøkkeFondens hjemmeside i stedet, hvis man gerne vil vide noget om DrengeAkademiet.