Anmeldelse

Sproget arbejder

Spændende - men målgruppen er gymnasieelever

Relevant og inspirerende materiale, som desværre er til gymnasiet. Indtil der kommer noget lignende til folkeskolens ældste klasser, må læreren i gang med at bearbejde indholdet, så det passer til overbygningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I “Sproget arbejder” er der mulighed for at arbejde med, hvordan sproget bruges og virker ud fra både aktuelle og historiske eksempler. Af aktuelle tekster kan således nævnes et debatindlæg af Leonora Christina Skov fra 2013, og som eksempel på en historisk tekst er der et brev fra Kamma Rahbek fra 1813 til Christian Molbech.

Fakta:

Titel: Sproget arbejder

Forfatter: Birgitte Darger, Kasper Lezuik Hansen, Christian Kock

Pris: 222

Sider: 158

Forlag: Systime

I bogen præsenteres fire temaer: "Politik og sport", "Den nøgne sandhed", "Fra brev til blog" og "Sproget på sort arbejde".

Hvert kapitel indledes med en forundring. Eksempelvis undrer man sig i første kapitel over, hvorfor sportsmetaforer optræder i politiske debatter, og i kapitel fire undrer man sig over, hvordan man gennem sproget kan flytte holdninger uden at argumentere. Herefter introduceres den sprogteoretiske indfaldsvinkel og et begrebsapparat. I første kapitel henvises der således til strukturalisme, kognitiv semantik og embodiment.

I alle kapitler er der eksemplariske analyser og oplæg til øvelser. Til sidst i hvert kapitel er der indlagt større opgaver. I det første kapitel er en af de større opgaver, at der skal udarbejdes en sproglig analyse af en tale af Helle Thorning-Schmidt, og i kapitel tre skal man finde forskelle og ligheder mellem bloggen og brevet.

Bagerst i bogen er der en udførlig litteraturliste, en liste med ordforklaringer og en slags lærervejledning med ideer til undervisningen til hvert kapitel.

Dette inspirerende, grundige materiale, skrevet af to gymnasielærere og en professor, er beregnet til gymnasiet. Desværre. Hvis der sker en bearbejdning, kan uddrag af bogen dog bruges i folkeskolens ældste klasser. Især kapitel to og tre finder jeg velegnede hertil. Opgaver om Leonora Christina Skovs debatindlæg, Sanne Søndergaards “Lad os prøve negertesten på kønsdebatten” og selfien med Helle Thorning-Schmidt, Barack Obama og David Cameron finder jeg spændende og relevante. Desuden er kapitlet “Fra brev til blog” brugbart i eksempelvis genrearbejdet og i forbindelse med skriftlig fremstilling.