"Vi har skabt rammer for, at lærerne har bedre muligheder for at levere god undervisning", siger Hvidovre-lærernes formand Flemming Ernst.

Mindst én time ad gangen til forberedelse i Hvidovre

"Vi har ikke løst problemet med, at hver enkelt lærer har fået mere undervisning, men jeg mener, vi har skabt rammer for, at lærerne har bedre muligheder for at levere god undervisning", siger formand for Hvidovre Lærerforening Flemming Ernst om kredsens og kommunens fælles fortolkning af lærernes arbejdstid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Hvidovre kommer der nu timetal på den enkelte lærers forberedelsestid, og den kan ikke bestå af et kvarter hist og et kvarter pist - den skal ligge i blokke à mindst en times varighed. Og man skal kun være til stede på skolen, når det giver mening - dvs når man underviser, holder møde eller samarbejder med andre.

Et andet element, som Flemming Ernst fremhæver, er, at kommunen nu vil gøre op, hvor mange lærere, der har over 780 timers faglig og understøttende undervisning, så man kan evaluere om, arbejdstiden planlægges hensigtsmæssigt.

Målet med papiret er, at lærernes arbejdstid skal tilrettelægges på en måde, så det er attraktivt at være lærer i Hvidovre Kommune. Papiret er forstadskommunens og kredsens fælles fortolkning af de gældende regler, dvs. Lov 409 og arbejdstidspapiret i den nye overenskomst. Læs papiret via linket til højre.

"Vi er tilfredse med den fælles fortolkning af arbejdstiden. Det skaber ikke flere resurser til skolerne, men det er med til at sikre, at man har bedre muligheder for at forberede og efterbehandle undervisningen, og det gør arbejdet mere fleksibelt og forudsigeligt", lyder det fra lærerkredsen.

Skoleskift: fra 28 til 24 lektioner
 

 

Læs mere

Fælles fortolkning, Hvidovre