”Når man med reformen har taget så meget af elevernes fritid, så skal man være forberedt og tilstede i timerne. Det er ikke der, man skal rette opgaver”, mener Mette Teglers. Der for har hun også effektiviseret sin tid, og giver eleverne mere feedback mundtligt.

”Jeg er en engageret lærer mellem 8 og 17”

Folkeskolereformen har ændret og udfordret en af Danmarks bedste lærere, Mette Teglers. Arbejdstiden er effektiviseret, men ambitionsniveauet er det samme, selvom der ikke længere er tid til det hele.

Publiceret
Den gode lærer er ifølge Mette Teglers nysgerrig, fagligt dygtig, har humor, en stærk klasserumsleder og kan se børnene, for hvem de er.
”Gør op med dine vaner og fokuser i stedet på, hvad der giver mening for eleverne”, lyder rådet fra Mette Teglers, en af Danmarks bedste lærere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ny rolle som lærer: Læringslederen 

"Jeg forsøger at være den samme lærer. Men det er svært", fortæller Mette Teglers.

Meget har ændret sig, siden hun i fjor modtog Politikens Undervisningspris. Folkeskolereformen har gjort det svært for hende at leve op til de høje standarder, hun har sat for sig selv de seneste 18 år. Den nye skolehverdag har både gjort hende til en bedre og en dårligere lærer, siger hun.

Dårligere, fordi tiden ikke rækker. Tiden til forberedelse, til fordybelse, til grundighed, til at implementere reformen ordentligt. Bedre, fordi hun arbejder på at effektivisere sin tid og er blevet god til at evaluere og give feedback mundtligt.

"Jeg har mindre tid end før, og det kan jeg enten græde over, eller også kan jeg få mest ud af den tid, jeg har til rådighed. Det er noget, jeg stadig øver mig på, for jeg er lidt for god til at samle opgaver ind - derfor koncentrerer jeg mit rettearbejde om det, der giver mest mening for eleverne. Når jeg finder mine lange skriftlige kommentarer smidt i skraldespanden, så er det tydeligvis ikke det, jeg skal bruge min tid på", siger hun.

Prisvindende lærer: "Jeg har ikke travlt med reformen"

"Jeg har mistet lidt af min ildsjæl" Mette Teglers kalder sig heldig, når hun fortæller om sit nuværende job. Umiddelbart efter at hun af dagbladet Politikens læsere blev udråbt til én af Danmarks bedste lærere, skiftede hun til Fuglesanggårdsskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune. Her var det udsigten til en lokal arbejdstidsaftale med et loft på 26 undervisningstimer og maksimum 32 timers tilstedeværelse, der fik hende til at rykke fra Søndermarkskolen på Frederiksberg, hvor hun havde været lærer i en del år.

"Det var også ledelsesstilen, muligheden for at arbejde i et årgangsteam og de fleksible skemaer, der trak. Det giver mulighed for at arbejde med reformen på en god måde", mener Mette Teglers. Selv med Fuglesanggårdsskolens fleksible rammer er det svært at nå det hele, og det er snarere reglen end undtagelsen, at hun arbejder mere, end hun får løn for.

Af samme grund holder Mette Teglers regnskab med sin tid, og det kan nærmest betegnes som en karmakonto. Lokalaftalen giver hende mulighed for at lægge syv timers forberedelse, hvor hun finder det bedst. Både søndag formiddag eller tirsdag aften. Derfor skriver hun timerne ind i et excelark, der hjælper hende med at holde overblikket, så hun ikke ender med at arbejdealtfor meget. Og når kontoen er meget i plus, er det med til at holde den dårlige samvittighed i skak, når hun ikke kan nå det hele.

"Lockouten sidder stadig dybt i mig, og jeg er blevet mere bevidst om, at jeg arbejder mere, end jeg skal. Hvis ikke jeg er effektiv, når jeg er her, er det jo et grænseløst arbejde, så jeg er en rigtig engageret lærer mellem 8 og 17. På den måde har jeg mistet lidt af min ildsjæl", siger Mette Teglers.

"Vi er her kun for sjov" Gennem 20 år har læringstrends og kurser fyldt meget i dansk skoleudvikling, men det er især inden for de seneste syv-otte år, at Mette Teglers har lagt mærke til et skifte i diskursen. Pludselig begyndte man at tale om, at noget undervisning var bedre end andet.

"Da jeg blev uddannet i 1997, var rammerne lidt mere frie - enten var du en god lærer, eller også var du ikke. I dag er man blevet mere klar i spyttet om, hvad en god lærer er".

Men Mette Teglers tager det helt med ro, og holder fast i, at en god lærer er en god lærer. "For det er skolen, der har travlt. Ikke mig", som hun siger. Og hun synes, at det er godt med målsætninger, men helt grundlæggende har hendes definition af en god lærer har ikke ændret sig.

"Det handler om at få eleverne til at præstere og trives. At stræbe efter at levere den gode undervisning, have forventninger til eleverne og være ambitiøs på deres vegne. Også selvom det har været et hårdt år, presset er stort", siger Mette Teglers.

Mette Teglers' hverdag ikke er lige så dramatisk ændret, som den har været for mange andre lærere , der ikke har været beskyttet af en lokalaftale. Fleksibiliteten gør nemlig, at hun stadig står op om morgenen, og kan kalde sig selv en god lærer. Skoleåret 2014/15 har været anderledes, udfordrende, presset og uforudsigeligt, men når det virkelig spidser til, har hendes årgangsteam på Fuglebjerggårdsskolen et motto, der hjælper dem igennem dagen: "Husk nu, at vi kun er her for sjov".