Med aldersintegrerede klasser får skolerne mulighed for at sammensætte elevgruppen på baggrund af elevernes modenhed, interesser og forskellige forudsætninger for læring, mener undervisningsminister Christine Antorini

Ministeriet åbner for forsøg med niveaudelte klasser

Alle kommuner har i dag fået et brev fra Undervisningsministeriet, der inviterer samtlige folkeskoler til at indgå i forsøg med aldersintegrerede klasser på mellemtrinnet og i udskolingen - altså en skole delt op i klasser efter elevernes forudsætninger og interesser frem for deres alder. Desuden kan kommunerne afprøve fælles ledelse mellem skolebibliotekerne og det kommunale folkebibliotek.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ministeriet om forsøg: Skolerne må ikke niveaudele

"Med aldersintegrerede klasser får skolerne mulighed for at sammensætte elevgruppen på baggrund af elevernes modenhed, interesser og forskellige forudsætninger for læring. Det giver mulighed for, at lærerne og det pædagogiske personale kan arbejde med forskelligartede undervisningsformer med henblik på at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan", skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

Fælles ledelse af pædagogiske læringscentre (som tidligere hed skolebiblioteker) og kommunale folkebiblioteker forventer ministeriet vil medføre en række fordele i forhold til at stille materialesamlinger, viden og resurser til rådighed på tværs af skole og folkebiblioteket.

"Det vil øge kvaliteten i tilbuddene på skolerne og på folkebiblioteket", hedder det i pressemeddelelsen.

Kommunerne kan ansøge på vegne af skolerne, og en eventuel godkendelse gælder tre år startende fra skoleåret 2015/2016.

DLF: Kan komme til at handle om økonomi

Formand for skole- og uddannelsespolitisk  udvalg i Danmarks Lærerforening Bjørn Hansen forstår ikke, hvorfor ministeriet vil åbne for forsøg nu.

"Jeg synes, den aktuelle situation på skolerne viser, at de har rigeligt at arbejde med i forhold til implementering af folkeskolereformens mange nye tiltag", siger han.

Ifølge Bjørn Hansen viser erfaringerne med aldersintegrerede klasser i Sverige - målt på elever i 6. klasse - at aldersintegrering har en negativ effekt på elevernes kognitive formåen og sociale trivsel. Desuden øger det individualiseringen, hvilket også vil påvirke de faglige resultater negativt, mener han.

Læs mere

uvm.dk