Kvaliteten og den erhvervsmæssige relvans af undervisningen på landets læreruddannelser lader meget tilbage at ønske, konkluderer ny rapport

Udvalg anbefaler ændringer på bl.a. læreruddannelsen

Hvis de videregående uddannelser skal have høj kvalitet og relevans for arbejdsmarkedet, så kræver det ændringer, fastslår et udvalg med tidligere SFI-direktør Jørgen Søndergaard i spidsen. Blandt andet halter det med undervisningstiden på professionshøjskolerne.

Publiceret

HER ER PLADS TIL FORBEDRING

Rapporten peger på følgende udfordringer ved de videregåendeuddannelser:

- De studerende bruger på mange uddannelser ikke deres fulde tidpå studiet - og får derfor ikke den maksimale læring ud afforløbet

- Uddannelserne kan i højere grad give de studerende generellekompetencer, der giver dem mulighed for at bruge deres uddannelserpå fremtidens arbejdsmarked

- Der er ikke tilstrækkelig konkret prioritering og anerkendelseaf god undervisning på de videregående uddannelser - blandt andetfordi ansvaret for den enkelte uddannelses kvalitet og relevansikke er entyding placeret

- De overordnede politisk fastsatte rammer for uddannelserneunderstøtter ikke uddannelsesstedernes prioritering af relevans ogkvalitet i uddannelserne

DET ANBEFALER UDVALGET

- Ansvaret for uddannelsernes kvalitet og relevans skal klartplaceres på institutionerne

- Institutionerne skal have større frihed til at tilrettelæggeuddannelserne

- Mere åbenhed og gennemsigtighed om kvalitet og relevans iuddannelserne

- Økonomiske tilskyndelser til at styrke kvalitet og relevans ivideregående uddannelse

- Uddannelsernes indhold skal svare til et fuldtidsstudie

- Ligevægt i kravene til undervisernes forsknings- ogundervisningskompetencer

- Institutionerne skal selv kunne vælge til hvilke prøver ogeksaminer der skal være ekstern censur

- Optagelse efter karakter i særlige fag og højniveaufag igynmasiet frem for karaktergennemsnit

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringens udvalg for relevans og kvalitet i de videregående uddannelser udgav i marts deres første delrapport og i dag følger den anden i rækken - denne gang med fokus på indholdet i de videregående uddannelser.

Nyt udvalg skal se på kvaliteten i læreruddannelsen

 

Rapporten konkluderer, at mange videregående uddannelser ikke udgør et fuldtidsstudium - og særlig grelt ser det ud på de pædagogiske uddannelser (herunder læreruddannelsen) på professionshøjskolerne.

Her udgør udgør undervisningen blot 15 ud af 40 ugentlige timer, og oveni kommer blot 12 timers forberedelse og to timers yderligere studieaktivitet.

Ny rapport bekræfter: Læreruddannelsen er ikke et fuldtidsstudium 

Ydermere konkluderer rapporten, at det kniber med kvaliteten af undervisningen. Kun godt halvdelen af de studerende på professionshøjskolerne vurderer, at deres studie giver dem erhvervsrelateret viden og kompetencer, og blot hver femte studerende oplever meget eller en del feedback på deres deltagelse i undervisningen. Mindre end halvdelen oplever, at deres undervisere giver tilfredsstillende feedabck på afsluttede eller igangværende opgaver.

Rapporten konkluderer også, at der ikke er ledelsesmæssigt frirum til at sikre kvaliteten i undervisningen på uddannelserne. Blot 40 procent af studielederne på professionshøjskolerne angiver, at de har ledelsesmæssigt frirum til at belønne gode undervisere.

Desuden anbefaler rapporten, at de snævrere rammer, professionshøjskolerne i dag har i forhold til andre videregående udannelser, når det kommer til at tilrettelægge undervisningen, blødes op, "så institutionerne får en større frihed til at bestemme uddannelsernes konkrete faglige indhold og derigennem også et større ansvar for uddannelsernes kvalitet og relevans".

Folkeskolen.dk arbejder på at få en kommentar fra udvalgsformand Jørgen Søndergaard.

Læs hele rapporten ved at følge link til højre