To forældreforeninger mener, at kommunerne bærer det største ansvar, for at der mangler støtte på skolerne til børn med adfærds- eller indlæringsmæssige vanskeligheder.

To ud af tre forældre: Der mangler inklusionsstøtte

67 procent af forældre til børn i skolen mener, der mangler støtteforanstaltninger til de børn, som har adfærds- eller indlæringsmæssige vanskeligheder. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Danmarks Lærerforening.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nyetablerede forening, Folkeskoleforældre, er enige med størstedelen af de forældre, der har deltaget i DLF-undersøgelsen. 

"Vi har en oplevelse af, at eleverne mangler støtte i mange konkrete situationer. Det er for eksempel rigtig svært for mange skoler at få de støttetimer, der er brug for", siger foreningens formand, Cecilia Lucia Fava.

Mediernes skrækhistorier gør det svært at arbejde med inklusion

"Det er et problem, når skolerne ikke prioriterer tolærerordninger", siger Cecilia Fava og placerer ansvaret:

"Resursemæssigt er det kommunernes ansvar. De bærer det overordnede ansvar, men der ligger også et ansvar hos den enkelte skoleleder".

Skole og Forældre: Støj og uro handler ikke kun om inklusion 

Forældreforeningen Skole og Forældre mener også, der mangler resurser i skolen til støtte af nogle elever, men peger samtidig på, at der er store problemer med klasserumskulturen, som ikke nødvendigvis kan kobles på mangel på inklusionsstøtte.

"Vi har desværre den oplevelse, at vores børn kommer hjem og fortæller, at der er støj og uro i klassen. En del af det handler om, at nogle børn (med adfærds- eller indlæringsvanskeligheder, red.) skal inkluderes i almenklasser, men det handler også om den klasserumskultur, der er i dag", siger formand Mette With Hagensen.

Vellykket inklusion: Syvårige Eva vil være med til det hele

"Så jo, der mangler støtte til børn med vanskeligheder, men vi har et fælles ansvar om at skabe et andet undervisningsmiljø", siger hun.

Foreningen Skole og Forældre mener ligesom Folkeskoleforældre, at kommuner bærer det overordnede ansvar for manglende inklusionsstøtte, men Mette With Hagensen placerer også et ansvar hos forældrene, når det handler om et for højt støjniveau i klassen.

"I bund og grund er det kommunerne som skoleejere, og politikerne, der skal sørge for, at opgaven med inklusion skal løses. Selvfølgelig har lærerne også et ansvar, men de skal have rammerne til at løse opgaven. Forældre bærer også et ansvar, og der hvor vi kan støtte op er, at vi kan klæde børnene på hjemmefra til at holde ro i klassen", siger hun.