bolden skal over på politikernes banehalvdel, så det bliver deres ansvar i stedet for at de bare siger, at det finder lærerne nok ud af", forklarer lærer Jakob Wilhardt.

Ung lærer: Så lad os da få centralt styret undervisning

Jakob Wilhardt og hans kolleger har haft denne uge til at forberede et skoleår. Officielt skal de tage udgangspunkt i hvert af de nye Fælles Mål og tilrettelægge et relevant undervisningsforløb for netop deres elever - i virkeligheden bliver det til det muliges kunst. Nu lægger han op til debat og beder om en centraliseret læseplan i stedet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har simpelthen ikke tilstrækkeligt tid til rådighed til, at vi lærere hver især kan 'opfinde den dybe tallerken' og tilrettelægge de forkromede undervisningsforløb", skriver han i et debatindlæg på folkeskolen.dk

"Må jeg i stedet foreslå, at DLF fremfor at bruge kræfter på alskens mere eller mindre meningsløse kampagner for at højne lærerstandens anseelse begynder at kæmpe for, at man fra Undervisningsministeriets side så hurtigt som muligt samler landets klogeste lærere og får dem til at udarbejde en centraliseret læreplan fuld af spændende og anderledes undervisning med bevægelse, inklusion og differentiering. Samtidigt kunne man fra centralt hold betale regningen for undervisningsmaterialerne og de læringsportaler, der skal bruges i undervisningen".

Centraliseret læseplan, ja tak!

Mener du det alvorligt, eller er det sarkastisk?

"Jeg mener det på den måde, at jeg synes, bolden skal over på politikernes banehalvdel, så det bliver deres ansvar i stedet for at de bare siger, at det finder lærerne nok ud af", forklarer Jakob Wilhardt, der er lærer på Stensballeskolen i Horsens.

"De har allerede lavet så mange benspænd, der indskrænker vores metodefrihed. Jeg blev uddannet i 2009, hvor vi fik historiekanonen, og siden er friheden bare blevet indskrænket mere og mere. Det er klart, at det byder os imod som lærere, hvis undervisningen bliver centraliseret, så man laver det samme på det samme klassetrin på samme tid i alle landet skoler, men det er tilsyneladende det, politikerne og befolkningen mener, at god undervisning består i, for det er i hver fald det, tildelingen af forberedelsestid er baseret på", påpeger Jakob Wilhardt.

"Jeg ville selvfølgelig synes, det var ærgerligt, hvis der er nogle lærere, der har tid til at opfinde den dybe tallerken, som ikke fik mulighed for det - men det kunne måske godt lade sig gøre, selvom vi fik en webportal med centraliserede læseplaner". 

Det muliges kunst

Sammen med en kollega havde han sat tirsdag i denne uge af til at skrive årsplan for 9. klasse i dansk og engelsk, men da klokken var 12, var de langt fra færdige med engelsk-delen.

"Og det handlede ikke om at tilrettelægge en årsplan med udgangspunkt i Fælles mål - det må vente. Vi er nødt til at starte med at fastlæggge nogle forløb og lægge nogle afleveringer ind, så vi er sikre på, at vi kan nå at rette opgaverne. Det bliver helt lavpraktisk", siger Jakob Wilhardt.

Som han skriver i sit indlæg: "Jeg ved ikke, hvad man forestiller sig i Undervisningsministeriet, men i praksis foregår tilrettelæggelsen af undervisningen i denne tid efter devisen 'det muliges kunst'".

DLF spørger lærerne: Hvor kan I spare tid? 

Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange forstår i den grad godt Jakob Wilhardts reaktion på beskæringen af lærernes tid til at forberede undervisningen:

"Jeg kan sagtens forstå desperationen - at man føler, man bliver nødt til at gøre noget".

DLF: Vi giver os ikke

Men DLF er ikke klar til at give op og kræve centraliserede læreplaner:

"Vi giver os ikke - vi vil have en folkeskole, der er båret af professionelle lærere, der brænder for deres arbejde. Lige nu er vi slået tilbage, og det kan være svært, men vi vil have en god folkeskole, der bygger på åndsfrihed, og det kan man ikke med centrale læseplaner", fastholder hun.

Men er det ikke at stikke folk blår i øjnene at bilde dem ind, at hver lærer faktisk har tilrettelagt hvert eneste undervisningsforløb med udgangspunkt i de konkrete elever, når de faktisk må gribe de bøger, skolen nu engang har stående?

"Jo, og det er præcis det vi hele tiden har sagt. Man får ikke en anderledes og spændende og varieret undervisning, men desværre en mere kedelig og mere standardiseret undervisning, hvor lærerne i højere grad må bruge bogsystemer", fremhæver Dorte Lange.

Hun vil blive ved med at kæmpe for, at folkeskolen igen kan blive et sted, hvor lærerne har mulighed for at tilrettelægge spændende undervisning med elevmedbestemmelse. Men samtidig er hun meget interesseret i Jakob Wilhardts forslag om at samle nogle kloge, erfarne og inspirerende lærere og give dem tid og mulighed for at fremstille en masse eksempler på supergode undervisningsforløb, som man kunne stille til rådighed på landsplan.

"Måske kunne vi gøre det, ligesom vi nu har fået penge fra A.P. Møller-fonden til faglige kurser", siger Dorte Lange.

Hvad siger du til Jakob Wilhardts forslag - deltag i debatten nedenfor!