To Trondheim-lærere, Gaute Oterholm og Petter Krogstad, har sat ny tekst til "Hey!Baby" for at fortælle, hvad de mener om KS' arbejdstidsudspil, skriver utdanningsnytt.no

Afgørelse i weekenden: Strejke eller forlig i Norge

Trafikken er tæt ind og ud af forligsmandens lokaler i det centrale Oslo, hvor der kæmpes om både lærerarbejdstid, løn og hovedaftale for alle offentligt ansatte. På fredag vil forbundene melde ud, præcis hvilke skoler, institutioner mv., der vil blive udtaget til den strejke, der bliver en realitet, hvis man ikke når et forlig inden midnat søndag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politisk rådgiver i Utdanningsforbundet, der organiserer flertallet af grundskolens lærere og ledere, Roar Grøttvik, deltager i den nordiske konference om Timss- og Pirls-undersøgelserne i Oslo sideløbende med forhandlingerne. Han fortæller, at de norske lærere i adskillige måneder troede, de stod i en situation, der var helt parallel til den danske sidste år. De norske kommuners organisation KS havde ladet sig kraftigt inspirere af danske KL.

Norsk arbejdstidsopgør kan betyde lærerstrejke fra 26. maj

"KS var temmelig aggressive ganske længe", fortæller han. "Det mest alvorlige krav på arbejdstidsområdet fra KS's side var, at de helt ville afskaffe den centrale forhandling om arbejdstid. Det er under en måned siden, at de trak det krav tilbage".

Fleksibilitet er lig med besparelser

For Utdanningsforbundet er forhandlingsretten altafgørende på grund af lærerprofessionens særlige vilkår.

Men hvis god undervisning afhænger af en bestemt arbejdstid, så ville man vel også finde ud af det lokalt?

"Det skulle man tro, men års erfaring viser os, at den fleksibilitet, som er så vigtig for arbejdsgiverne, altid er blevet brugt til at spare. Det er en klar erfaring, at vores medlemmer gennem lang tid er blevet pålagt mere undervisning blot gennem den fleksibilitet, der er i den hidtidige aftale", forklarer Roar Grøttvik.

"Samtidig er der meget stor økonomisk forskel mellem de hele 428 kommuner, vi har i Norge".

Hvor mange iagttagere for nogle måneder siden vurderede, at arbejdstidskonflikten nærmest automatisk ville ende med en strejke, er KS altså på det seneste kommet lærerne noget i møde på arbejdstiden. Men da arbejdstidsforhandlingerne brød sammen i januar, blev de i stedet til en del af de samlede offentlige overenskomstforhandlinger, hvor forligsmanden nu kæmper med at skaffe enighed om en række stridsspørgsmål, herunder ikke mindst løn.

"Helt siden lærerne overgik fra statslige til kommunal ansættelse, har de haft mindre lønfremgang end andre kommunalt ansatte. I det offentlige stiger lavtuddannede mere i løn end højtuddannede, mens det er omvendt i det private sektor. Det går ud over rekrutteringen", siger Roar Grøttvik.

Det er to Trondheim-lærere, Gaute Oterholm og Petter Krogstad, der her har sat ny tekst til "Hey!Baby" for at fortælle, hvad de mener om KS' arbejdstidsudspil, skriver utdanningsnytt.no