Scienstalenter er emne for en af de nominerede diplomafhandlinger.

Tre diplomafhandlinger nomineret

De afhandlinger, der kan komme i betragtning til fagbladet Folkeskolens og professionshøjskolernes priser for årets bedste pædagogiske diplomafhandlinger fra skoleområdet, er netop fundet. En komité af uddannelsesforskere og skolefolk har nomineret tre afhandlinger, der emnemæssigt spænder vidt, men også har meget til fælles.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Alle tre er eminente til at trække på relevant forskning og til at gøre det på en måde, så det løfter praksis. Noget af det væsentligste for en kommunal praktiker som mig er, at diplomafhandlinger kan udfordre virkeligheden og gøre det i øjenhøjde lærer til lærer. Det kan forfatterne til de tre afhandlinger", siger skolechef i Randers Kommune, Torben Bugge, der er medlem af priskomiteen.

Imponeret over kvaliteten

Der er i år blevet bedømt 12 diplomafhandlinger, og Torben Bugge mener, at flere af dem, i lighed med de projekter, der blev bedømt sidste år, har et højt niveau.

"Jeg er meget imponeret over kvaliteten. Ikke mindste de tre nominerede afhandlinger er grundige og gennemreflekterede og de løfter til en højere dimension. Det er karakteristisk, at de udfordrer på nogle af de blinde vinkler og kommer med bud på, hvordan man kan gøre tingene anderledes," siger skolechefen.

Der er i folkeskolen behov for at blive udfordret på en række områder, der traditionelt har været vanskelige at debattere. De nominerede og flere af de andre diplomafhandlinger udfordrer med praksisfokus i en tid, hvor mange forskningsopgaver har meget på hjerte, men i følge skolechefen ofte glimrer ved fraværet af kritisk refleksion og stillingtagen.

Gør tingene operationelle

"Talentudvikling er et temaområde, som ikke debatteres ret meget. Hvad forstår vi ved det? Må nogle godt være dygtigere end andre og skilte med det i den offentlige skole? Det er vigtigt at få diskuteret. Flere afhandlinger er også gode til at gribe fat om lidt luftige emner, gå ned i substansen og gøre tingene operationelle og handlingsanvisende. Det kan jeg godt lide, fordi det netop er det, eleverne har brug for, at deres lærere kan," siger Torben Bugge.

Priserne uddeles den 15. november ved et arrangement i København, hvor undervisningsminister Christine Antorini taler.

De nominerede:

  • Marianne Vincent Ancker fra Via University College med "Effektiv tilgang til interkulturel kompetence." Afhandlingen kommer ind på, hvorfor det bør debatteres, hvordan interkulturelle kompetencer kan prioriteres i skolen.
  • Søren Peter Dalby Andersen fra Professionshøjskolen UCC med "Sciencetalenter i Hvidovre", der undersøger effekten af Hvidovre Kommunes talenthold.
  • Ellen Ahrensback Roesgaard fra Via University College med "Niveaudeling, vejen til inklusion i folkeskolen", der har udgangspunkt i delingen efter hvor stærke eleverne er i 9. klasse på Tarm Skole.