Vi er i gang med en langvarig proces, fremhæver Stefan Hermann

Stefan Hermann: Der er ingen hurtige genveje

Stefan Hermann, rektor på professionshøjskolen Metropol, var inviteret til årets Sorø-møde for at dele ud af sine erfaringer fra et problemfyldt forløb, hvor Metropol har ændret sin organisation og afskaffet lærernes arbejdstidsaftaler. Han understregede, at han ikke kan komme med en opskrift på hurtige forandringer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frederiksberg-rektoren erkendte, at han står midt i en forandringsproces, som stadig er i gang. Forløbet omkring overenskomstforhandlingerne for lærerne i foråret har ikke gjort det lettere:

"Det har været enormt vanskeligt at gennemføre en forandring i et så politiserende felt, som det blev fra januar 2013", erkendte han. Men det var nødvendigt, sagde han.

Rationalisering Baggrunden for forandringen var dannelsen af Metropol, som består af en fire enkeltinstitutioner (herunder Frederiksberg Seminarium), som blev lagt sammen efter lovgivning, ikke efter eget ønske. Der er omkring tusind medarbejdere og en omsætning på 750 millioner kroner. Den store organisation og den mere eller mindre ufrivillige start dannede baggrund for forandringsprocessen. Samtidig ændrede kravene fra omverdenen sig:

"Det var nødvendigt med en dyb ledelsesmæssig og administrativ rationalisering. De ting, som omverdenen stiller krav om at lærerne skal kunne, stiger dramatisk. Vi er nødt til at have mere forskning og udvikling og blive bedre til at bruge den viden, der allerede er. Vi ville også sikre, at der blev brugt mindre tid på administrative opgaver og at 30 procent af lærernes tid går til undervisning - men uden individuelle normer", forklarede Stefan Hermann.

Ledelsen forhandlede i halvandet år med medarbejderne uden at nå frem til en løsning og indførte derefter  de nye regler . Der har været skrevet en del om utilfredse medarbejdere i både Magisterbladet og på Folkeskolen.dk, sagde Stefan Hermann, men nævnte også at en undersøgelse blandt medarbejderne havde  identificeret fire grupper - både nogle, som var tilfredse med forandringerne og nogle som var meget kritiske.

Ny arbejdstid presser Metropol-undervisere til kanten

Ledelse via regneark Det har også været en udfordring for mellemlederne, sagde han, fordi de har været vant til at lede mere administrativt.

"Nu kan de ikke længere slå op i et regneark og se, hvordan reglerne er. De skal være knivskarpe på, hvordan man prioriterer, når der skal træffes valg. Det skal man naturligvis gøre sammen med medarbejderne. Men fjerner man det individuelle rettighedsregime, kan man skabe et tættere samarbejde", sagde Stefan Hermann.

Metropol slipper for påbud om forbedret arbejdsmiljø

Han erkender, at der er arbejdsmiljømæssige udfordringer på Metropol, og at nogle medarbejdere endte med for lidt forberedelsestid.

"Det er vigtigt er erkende, når der sker fejl. Men der er tale om en langsigtet transformeringsproces, hvor der ikke er nogen quick fixes", sagde Stefan Hermann til deltagerne i årets Sorø-møde, som har fokus på ledelse.

Antorini om skolereform: Største forandring i mange, mange år