Anmeldelse

Rettidig omsorg

Hjælp til at hjælpe omsorgssvigtede

Hvad gør du som lærer eller pædagog, hvis du en morgen ser et fortumlet barn, der kommer ind i din klasse med uglet hår og kind med røde aftegninger af en voksen hånd?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan værner man bedst om det barn, der er blevet slået? Du har set det, og det er din pligt at handle på det, du ser. Men hvordan?

Fakta:

Titel: Rettidig omsorg

Forlag: Børnerådet

Der er grund til at tro, at vi som tværfaglige professionelle fagpersoner i fremtiden vil blive bedre til tidlig opsporing af omsorgssvigt blandt børn i 6-12-års alderen, når der oplyses om, hvordan udsatte børns liv kunne have været meget anderledes, hvis de forskellige faggrupper omkring børnene havde talt sammen og grebet rettidigt ind.­

Børnerådet har lavet 16 små temafilm om underretning, der skal hjælpe lærere, pædagoger, sundheds­plej­er­­sker og skoletandplejen, så de er bedre rustet til at gribe ind, når de ser børn og unge, der er udsat for omsorgssvigt. Alle film ligger på nettet sammen med forslag til, hvordan filmene kan bruges blandt andet på uddannelserne og til debat og refleksion om, hvordan man som professionel bedst muligt hjælper omsorgssvigtede børn.

De 16 film handler om en masse spørgsmål som: Hvordan hjælper man omsorgssvigtede børn til at henvende sig til de fagprofessionelle eller til de sociale myndigheder? Hvordan undgår vi, at problemerne vokser sig så store? Hvordan lærer vi at se signaler hos de usynlige børn? Hvordan skaber vi en kultur af åbenhed? Og hvordan taler vi med nænsomhed, når vi skal tale med omsorgssvigtede børn?

Efter at have set de 16 film forstår jeg til fulde den berøringsangst og usikkerhed, man står med som lærer, når man møder børn i mistrivsel. Det er ikke kun gjort med en samtale og et debatindlæg i form af 16 film. Der skal meget grundigere uddannelse og supervision til, for at det skal lykkes, for vi er alle kun mennesker – selv om vi er fagprofessionelle. Vi har alle sammen erfaringer, som vi reagerer og handler på, og vi har alle forskellige erfaringer, og vores syn ændrer sig med de erfaringer, vi har. Men det her er da et sted at begynde.