Formand for KL's Børne- og Kulturudvalg Jane Findahl vil have centrale læringsmål til eleverne.

Skolerigsdag i dag: KL vil have centrale elevmål

Skoleledere, lærere, forvaltningsfolk og skolepolitikere fra hele Danmark, i alt cirka 3500 mennesker, mødes i Aalborg i dag til KL’s Skolerigsdag. På skolerigsdagen spiller KL blandt andet ud med et krav om centralt fastlagte læringsmål for eleverne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På forhånd har KL løftet lidt af sløret for en Rambøll-undersøgelse, foreningen har fået gennemført.

Den viser at 39 procent af de adspurgte lærere opstiller individuelle mål for eleverne. Og 38 procent af lærerne er ugentligt i dialog med de enkelte elever om deres resultater og progression.

"I dag skal lærerne selv sidde og oversætte fælles mål til læringsmål. Vi vil i stedet have det gjort centralt, så den enkelte elev sammen med læreren ved, hvad han eller hun skal nå. Derefter skal der hyppigt og systematisk følges op på, om eleven nåede de læringsmål," siger Jane Findahl, formand for KL's Børne-og Kulturudvalg, til Berlingske.

Næsten alle lærere varierer undervisningsformerne

"Vi ved fra forskning, at elever lærer mere, når der er tydelige mål for, hvad de skal lære. Vi ved, at elever lærer mere, når undervisningen tager udgangspunkt i virkeligheden. Og vi ved, at samarbejde gavner kvaliteten i undervisningen. Vi skal bruge den viden og undersøgelsens resultater, når vi skal udvikle skolen og justere skolepolitikken i vores kommuner", siger KL-formand Erik Nielsen.

KL lancerer lærer-website