Formand for Hvidovre Lærerforening Flemming Ernst ville ønske, at regeringen og kommunerne ville gå i gang med en lignende undersøgelse på landsplan, inden der gennemføres folkeskolereform og ændrede arbejdstidsregler.

Hvidovre sætter spot på lærerens arbejdstid

Som led i et kvalitetsløft af skolerne i Hvidovre har kommunen og den lokale lærerkreds bestilt en analyse af lærernes arbejdstid, som bl.a. skal se på hvad inklusion gør ved lærernes arbejdsdag.

Publiceret Senest opdateret

Analysen af lærernes arbejdstidskal:

1. Give input til fremtidigelokallønsaftaler.
2. Give et grundlag for at vurdere de arbejdsopgaver, der følgermed inklusion.
3. Afdække om resurserne helt overordnet skal fordeles anderledes,om lærerne opgaver kan løses anderledes, optimeres elleromlægges.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det, vi nu går i gang med, er en helt banebrydende undersøgelse af lærernes arbejdstid, som vi i sidste ende skal bruge til at gøre folkeskolerne endnu bedre til gavn for vores børn og unge", siger børne- og ungedirektør Christine Brochdorf i en pressemeddelelse. "Det er vigtigt for mig at sige, at analysen skal bruges konstruktivt og gerne til at forbedre forholdene for lærerne og i hvert fald til at sikre os, at resurserne er dér, hvor de skal være".

Læreren i centrum Analysen er af en helt anden slags end den, som KL udfører i det såkaldte partnerskab om lærernes arbejdstid. Analysen skal i høj grad bygge på en kvalitativ undersøgelse og handle mere om, hvordan lærerne selv oplever deres arbejdstid end om forberedelsestimer, undervisningstimer og samlet timetal.

Bondo: Kommunerne skal prioritere lærernes arbejdstid

"Der er meget lidt kendskab til, hvad en lærer laver, når hun ikke underviser. Debatten kommer ofte til at handle om tal og ikke indhold i en lærers arbejdsliv. Denne analyse vil forhåbentlig kunne belyse dette, så vi i højere grad kan skabe gode forhold, både for elever og lærere. Hvis det skal lykkes at skabe en vellykket inklusion, er denne viden vigtig", lyder det fra formand for Hvidovre Lærerforening Flemming Ernst. Han ville ønske, at regeringen og kommunerne ville gå i gang med en lignende undersøgelse på landsplan, inden der gennemføres folkeskolereform og ændrede arbejdstidsregler.

Analyse klar til maj Lærerforening, skoleledere og lærere bliver repræsenteret i den styregruppe og en følgegruppe, der skal blandt andet skal komme med input til, hvordan analysen skal laves. Det er et eksternt firma, Hassø Consulting, der udarbejder analysen af lærernes arbejdstid. Det kommer til at ske ved hjælp af bl.a. timeregnskab, logbog, observationer og både individuelle og fokusgruppeinterviews. Analysen bliver gennemført i marts-april måned, og resultaterne forventes klar til maj.