Klima og bæredygtighed - som her i den mobile klimaby - er blandt de emner, der går på tværs af biologi, geografi og fysik/kemi. Men fysik/kemi-lærerne frygter, at rene fysik/kemi-emner som lyd, lyd og kernefysik stille og roligt vil forsvinde, når prøven bliver fællesfaglig.

Fysik/kemi-lærere: Fællesfaglig prøve kan ødelægge faget

Selvom både Lærerforeningen og de naturfaglige foreninger er lykkelige for, at gruppeprøverne genindføres, er det et ganske skeptisk høringssvar, ministeriet får i dag. Især fysiklærerne er bekymrede – de mener simpelthen, at indførelsen af en naturfaglig fællesprøve vil være ødelæggende for faget fysik/kemi i folkeskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lovforslag: Praktisk prøve i naturfag og it-prøve i fysik/kemi

"Danmarks fysik- og kemilærere frygter, at den foreslåede naturfagsprøve er første skridt på vejen til at nedlægge både biologi, geografi og fysik/kemi som selvstændige fag i folkeskolen og erstatte dem med et natur/teknik-lignende fag - måske kaldet science".

Sådan lyder bekymringen fra Danmarks Fysik- og Kemilærerforening i forhold til planerne om en ny praktisk/mundtlig gruppeprøve på tværs af naturfagene.

Det er planen, at 9.-klasserne fra næste skoleår skal til op til den fællesfaglige naturfagsprøve i stedet for den nuværende mundtlige prøve i fysik/kemi. Fysik/kemi vil så blive tilgodeset med en digital udtræksprøve på linje med de nuværende i geografi og biologi.

Hvor bliver astronomi og atomfysik af?

Det, der især bekymrer fysik/kemi-lærerne er, at den fælles naturfagsprøve skal tage udgangspunkt i de trinmål, som går på tværs af geografi, biologi og fysik/kemi - altså  emner som kredsløb i naturen, klimafænomener, energiproduktion og bæredygtig udvikling.

"Hvor er fx hele astronomien blevet af? Hvor er optikken henne? Hvor er begreberne lyd og lys? Har man kastet hele atom- og kernefysikken over bord, for blot at lade den lille flig der hedder 'kende til biologiske virkninger og anvendelser af ioniserende stråling' være det, eleverne skal kende til på dette område?" spørger Anette Jensen, der er formand for Danmarks Fysik- og Kemilærerforening.

"Endvidere står at læse, at forslaget 'skal fremme elevernes tilegnelse af faglige mål i en virkelighedsnær sammenhæng'. Det er da en hån mod de mange fysik/kemi-lærere at påstå, de ikke har undervist i en virkelighedsnær sammenhæng. Vi leder efter fx sammenhængen til samfundsfag eller historie, hvilket vi som fysikere og kemikere mener, kan være lige så givtigt som sammenhængen til biologi og geografi. Hvor ville det danske samfund befinde sig, hvis vi ikke havde haft den naturvidenskabelige revolution?"

Også lærerne i Biologforbundet er bekymrede for, om den nye prøve er første skridt mod et fælles science-fag, men er ellers ligesom Geografforbundet glade for den nye praktisk/mundlige prøve.

Kun to faglærere til en tre-fags-prøve

Men alle tre faglige foreninger og Danmarks Lærerforening henleder opmærksomheden på, at hvis der kun skal være to lærere til stede under prøven, nemlig eksaminator og censor, så er der risiko for, at de til sammen kun repræsenterer to af de tre fag, eleverne skal prøves i.

Ministeren: Sådan bliver de nye gruppe-afgangsprøver

Det er Danmarks Lærerforening, der er høringsberettiget, når folkeskoleloven ændres, men DLF har så indhentet udtalelser fra de faglige foreninger, som bliver sendt med til Ministeriet for Børn og Undervisning. DLF anbefaler, at man giver skolerne lov til selv at vælge mellem en fællesfaglig afgangsprøve og en gruppeprøve i fysik/kemi.