Lærerstuderende vinder pris for nyskabende tilgang til nabosprog

En dansk og en islandsk lærerstuderende har vundet 10.000 kr. i en konkurrence fra Nordisk Sprogkampagne. Bettina Dam Rüger fra Læreruddannelsen i Jelling har skrevet bacheloropgave om nabosprogenes status i danskundervisningen. Gudrun Tinna Olafsdottir fra Háskoli Islands har set på islandske 10. klassers holdning til danskfaget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Unge i Norden har sværere og sværere ved at forstå hinandens sprog på trods af øget aktivitet på tværs af grænserne. Derfor forsøger Nordisk Ministerråd at sætte fokus på sprogene. Et af tiltagene i rådets kampagne er en konkurrence for nordiske lærerstuderende.

Bettina Dam Rüger som har vundet med bacheloropgaven "Nabosprog som integreret element i udviklingen af senmoderne identitet og entreprenærskab" diskuterer tilegnelsen af nabosprogene i danskfaget.

"Styrken i opgaven og det, der gjorde den til en vinder, er opgavens fokus på konkret undervisningspraksis. Bettina udvikler og udfolder i sin afhandling, hvordan der kan arbejdes med integreret nabosprogsundervisning og viser nye og spændende veje for undervisningen, der kan være til stor inspiration for arbejdet med at udvikle en funktionel og meningsfuld nabosprogsundervising. Denne opgave valgte juryen ud fra dens nyskabende tilgang til undervisningen i nabosprog", lyder det i begrundelsen.

Islandske unge er positive over for danskfaget 

Den anden vinder er Gudrun Tinna Olafsdottir fra Háskoli Islands. Hun har i opgaven "Kan du lide dansk?" undersøgt unge islændinges holdning til danskfaget i folkeskolen.

Undersøgelsen viser, at de unge ikke er så negative over for danskfaget, som Gudrun Tinna Olofsdottir troede. De unge kan godt se, at de kan bruge deres danskkundskaber i fremtiden.

Men det er ikke populært blandt de unge at være positiv over for dansk. Så Gudrun Tinna Olofsdottir konkluderer, at der er behov for at arbejde med de unges motivation, og at der må arbejdes på at gøre undervisningen mere attraktiv og spændende.

"Det er en meget spændende opgave om sprogholdninger. Juryen valgte den på grund af dens fokus på det holdningsskabende i forhold til undervisningen i det nordiske stof. Undersøgelsen handler om islandske forhold, men opgavens fokus på, hvilket stof og hvilke sprog der er populære, og hvad konkurrencen fra mere populære sprog som engelsk betyder, giver opgaven et bredere sigte, der gør den særdeles relevant set i et nordisk perspektiv", lyder begrundelsen.