Anmeldelse
Brug koncerten
– Temahæfte om skolekoncerter og andre former for levende musik i skolens undervisning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Samtale fremmer forståelsen, og forståelsen fremmer samtalen« sådan indleder Malene Bichel sin artikel i hæftet og argumenterer for, hvorfor det er vigtigt, at børn lærer at deltage i mange slags samtaler også musikalske. Hun rammer ind i noget meget centralt og essentielt om skolens rolle som kulturformidler. De æstetiske udtryk kan udtrykke følelser og stemninger, der er alt for komplekse til rationelt at kunne beskrives rationelt i det verbale sprog, siger hun med henvisning til Mogens Pahuus.
Gennem konkrete eksempler og ideoplæg dokumenteres det på inspirerende vis i idekataloget, hvor bredt favnende og vidtskuende arbejdet med en levende skolekoncert kan være. Følgende titler kan måske give et indtryk af mulighederne: Musikken og den gode historie, Professionelle musikere og elever optræder sammen, Den musiske dimension i kommunikationen, Hvad fortæller musikken og hvordan?
Sidst i hæftet er der en tjekliste, hvor man han afkrydse, hvad man har været omkring i forbindelse med koncerten. Jeg synes, denne liste er en genistreg den mere end antyder, hvor langt man kan nå med udgangspunkt i musik.
Det lille hæfte bør alle skoler og musiklærere anskaffe sig.