Musik

Sangbogen 3

424 sider, 278 kroner (paperback),

341 kroner (indbunden), 418 kroner (spiralryg)

Edition Wilhelm Hansen

Wilhelm Hansens sangbog er nu udkommet med bind tre. Hermed er den blevet til en serie, og derved har udgiverne skabt sig et problem. For man kunne ønske sig, at serien fra begyndelsen var blevet disponeret efter genrer, i stedet for at man udgiver en række bøger indeholdende blandet gods. Det er en urealistisk udskrivning for de fleste skoler at anskaffe klassesæt af alle bøger. Der er desuden ved at opstå samme problem som i Politikens 'Lystige Viser', hvor registeret for samtlige bind fyldte en større og større del af de nye bind. Og hvor det nyeste binds register var det eneste opdaterede og dermed brugbare.

Denne indvending skal ikke bortforklare, at der også i bind tre er tale om et overordentligt godt udvalg. Danske og nordiske sange. Opera-, film- og musicalmusik. Samt pop- og rocksange fra de seneste årtier.

Nogle af dispositionerne kan diskuteres. Ved et par latinamerikanske sange bringes den spanske/portugisiske tekst, andre steder tyr man til en engelsk oversættelse. Noget lignende gør sig gældende med hensyn til engelske sange, hvor nogle kun bringes i dansk oversættelse, mens andre er på originalsproget. Meget er formentlig dikteret af copyrightforhold. Men jeg tvivler på, at man kan få en dansk fællessangsforsamling til at synge skraldemandens sang fra 'My Fair Lady' uden at slå over i Osvald Helmuths danske version med Alfred, der skal giftes.

Man er gået uden om en lang række traditionelle danske sange. Ikke fordi de er gået af mode, men fordi de nemt kan findes andre steder. Det har givet plads til nyere eller genopdaget ældre stof.

De tre bøger i serien er markedets bedste bud på en almen sangbog til skolebrug og festlige lejligheder.

Tonny Hansen