Debat Debat: Active School – forskningsprojekt Vær med til at præge fremtidens bevægelse i skolen! - Og giv bevægelsen på din skole en ”saltvands indsprøjtning”. Lise Sohl Jeppesen
Så er der åbnet for tilmeldingen til årets Girls’ Day in Science 5. oktober åbner virksomheder, uddannelsesinstitutioner, museer, biblioteker og andre organisationer over hele landet dørene for at inspirere tusindvis af piger til en fremtid inden for naturvidenskab, it og teknologi.
Tilmeld dig nyhedsbrev fra folkeskolen.dk/matematik E-mail-adresse E-mail når der er nyt E-mail med opsummering hver 14. dag Du kan altid framelde dig igen. Vores nyhedsbreve indeholder annoncer.
Vær med i samtalen Send dit matematikindlæg (gerne med portrætfoto) til debat@folkeskolen.dk( se folkeskolen.dk's debatregler her)
Talblindhedstesten lader – stadig – vente på sig Når talblindhedstesten er færdig, skal den sættes i gang, sagde undervisningsministeren på test-pressemøde i fredags. Men samtidig sagde hun, at det tidligere arbejde er skrottet. Og Venstres ordfører har fået melding om en test måske er klar i 2024.
Blog Praktisk orienteret matematikundervisning Matematikundervisning er heldigvis en rigtig kreativ og praktisk orienteret ting, hvis man vil
Blog Min faglige forening Jeg sidder med et eksemplar af tidsskriftet Matematik, og med gode tanker om en fantastisk konference i Odense for få dage siden om matematik og teknologiforståelse. Jeg er en del af en faglig forening
Debat Radikale ønsker 10 mio. kr. til Dansk Skoleskak - SF kun 4 mio. kr. Det er første gang siden det store mareridt i det Sorte Tårn i 2013, at Radikale Venstre er mere fornuftig end SF i et politisk spørgsmål. Finanslovsforhandlingerne er livet om at gøre for Dansk Skoleskak, hvor bevillingen nu står til at løbe ud og skoleskak til står til afvikling i stedet for udvikling på landets skoler.
Anmeldelse Omsider kom-petencerne på dagsordenen for alvor Et fremragende materiale til arbejdet med de matematiske kompetencer har nu set dagens lys. Måske er det endda den første fremstilling, der faktisk når helt i dybden på dette vigtige felt.
Gitte er den eneste matematiklærer i landet med uddannelse i talblindhed Da Gitte Manley oplevede at have en elev, som trods en stor indsats bare ikke blev bedre til matematik, satte hun sig for at blive klogere på talblindhed. Det krævede, at hun måtte helt til England.
Anbefalinger - til matematik og teknologi Anbefalinger fra Lis Zacho, der er lærer på Lindevangskolen i Frederiksberg Kommune og faglig rådgiver for folkeskolen.dk/matematik.
Nu kan du bidrage med ideer til en styrkelse af matematik-faget En ekspertgruppe skal komme med forslag til at styrke matematik-faget, og alle matematiklærere har mulighed for at sende ideer ind til gruppen. Se hvordan du gør.
Efter tre år med aflysninger: Gør prøven i mundtlig matematik obligatorisk Det er en stor svækkelse af skolens næststørste fag, at eleverne kun kan være sikre på at blive testet skriftligt ved afgangsprøverne. Og problemet er kun blevet større af, at der for tredje år i træk ikke bliver nogen udtræksprøver, lyder det fra Matematiklærerforeningen.
Trygfonden donerer 24 mio. kr. til forskning om udvikling og indlæring Matematikforløb, indskolingsforløb og effekten af langsigtede indsatser overfor sårbare unge og børn er blandt seks projekter, som har modtaget støtte fra Trygfonden. Se alle projekterne her.
Bachelor: Samtale og refleksion skal i højere grad være en del af matematikundervisningen En mere undersøgende undervisning med fokus på dialog understøtter elevernes udvikling af matematisk kompetence, siger Lea Jeberg Slot.
Matematik-pris til Mogens Niss Professor emeritus Mogens Niss har i mange år arbejdet med matematisk modellering – og nu har han fået den nystiftede Henry Pollak-pris for arbejdet. Siden begyndelsen af 70’erne har Niss peget på vigtigheden i at kunne bygge matematiske modeller.